Adfiz en Legal & General profileren onafhankelijk advies

Het is belangrijk dat consumenten een bewuste keuze maken voor een bepaald type financieel adviseur.

"Eerlijke en begrijpelijke informatie over de aard en reikwijdte van dienstverlening is voor de consument onmisbaar. Consumenten worden met de nieuwe regels voor financiële dienstverlening in de positie gebracht dat zij een bewuste keuze kunnen maken voor een bepaald soort financiële dienstverlening. Goede informatie over de voordelen van onafhankelijk advies helpt de consument bij het maken van de juiste keuze”, vindt Adfiz. Daarom gaat de intermediairvereniging het neutrale materiaal rondom het thema ‘onafhankelijkheid’ van Legal & General in aangepaste vorm aan haar leden aanbieden. De digitale brochure en video die Legal & General heeft gemaakt worden voor Adfiz-leden voorzien van informatie over Adfiz. (zie ook: Legal & General stimuleert uitdragen onafhankelijkheid intermediair)

Hanneke Hartman: Legal & General toont daadkracht over onafhankelijk advies

“Alle aanbieders belijden met de mond nut en noodzaak van onafhankelijk advies. Het feitelijk gedrag is lang niet altijd in lijn met die liefdesverklaring. We zien ook aanbieders die wel echt durven inzetten op onafhankelijk advies. Vanuit geloof in eigen product en performance. Legal & General laat dat zien door te investeren in informatiematerialen waarmee de onafhankelijk financieel dienstverlener de consument kan informeren over het belang van onafhankelijk advies”, aldus Adfiz-directeur Hanneke Hartman.

Verschil tussen verkopen en adviseren

“Helaas moeten we constateren dat alle goed bedoelde nieuwe wet- en regelgeving niet overal zo uitwerkt dat dit in het belang is van de consument,” zo zegt Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General.
“De consument heeft meer dan ooit behoefte aan hoogwaardig onafhankelijk advies. Als branche én als samenleving hebben wij belang bij een krachtig onafhankelijk intermediair distributiekanaal. Binnen de branche moeten wij de krachten bundelen om de organisatiegraad te verhogen. Naar de consument toe zullen we snel en indringend moeten duidelijk maken dat er echt een verschil zit tussen verkopen en adviseren. Wanneer je het uitlegt snapt elke consument het belang van onafhankelijkheid. Probleem is alleen dat we dit in de afgelopen periode misschien te weinig hebben uitgelegd. Als Legal & General hebben we daarom het initiatief genomen om rondom dit thema neutraal materiaal te ontwikkelen. Het is een goede zaak dat Adfiz dit materiaal voorziet van een eigen identiteit en dit aan de leden aanbiedt. Door als intermediair aanbieder en intermediair samen te werken kunnen we de consument goed voorlichten over het belang van onafhankelijk advies”.

GEEN REACTIES