Achmea informeert alsnog slachtoffers datalek

© Pixabay

Achmea gaat duizenden klanten van wie twee maanden geleden gegevens zijn gehackt, hierover alsnog informeren. Het gaat om circa 10.000 personen met een pensioenuitkering uit een verzekering. Dit meldt Achmea na publicaties in o.a. dagblad De Stentor en het AD.

Vorige week meldde De Stentor het datalek. Een hacker onderschepte de bestanden in augustus al, waarschijnlijk via de computer van een medewerker van Achmea in Apeldoorn. Het zou gaan om BSN-nummers, namen en adressen van pensioenregelingen. In enkele gevallen zouden ook ontvangen geldbedragen te zien zijn geweest. De gegevens komen uit alle delen van het land.

De hacker stuurde de bestanden, als confrontatie, in augustus naar Achmea op. Hij zou daarbij hebben beloofd de informatie te verwijderen. Daarom vond Achmea het niet nodig verder ruchtbaarheid aan de zaak te geven. Nu de bestanden ook in handen zijn gekomen van o.a. De Stentor, heeft Achmea besloten alsnog alle klanten om wie het gaat te informeren.

Achmea meldt dat het wel direct melding heeft gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. “We hebben sindsdien onderzoek gedaan naar de kwestie en aanvullende maatregelen getroffen om het risico op datalekken verder te beperken.”

Bron: Achmea, De Stentor

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.