Aantal voertuigdiefstallen neemt voor het eerst sinds jaren toe

In de eerste helft van dit jaar zijn er 2.900 personenauto’s gestolen. Dat zijn er 13% meer dan in de eerste zes maanden van 2021. Hiermee is het aantal diefstallen van personenauto’s voor het eerst in twintig jaar toegenomen. Dat zegt Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (Stichting VbV) op basis van eigen cijfers. In 2020 maar vooral in 2021 was een sterke daling van het aantal diefstallen te zien in de eerste helft van het jaar. Wellicht dat de dieven toen thuisbleven vanwege de coronamaatregelen.

Toyotabezitters moeten extra opletten

Wie een nieuwe Toyota voor de deur heeft staan, en dan vooral als het een RAV4, Auris of C-HR is, moet zijn wagen extra goed in de gaten houden. Van dit merk werden er bijna drie keer zoveel gestolen als vorig jaar en bijna twee keer zo veel als van de nummer twee in de top tien van meest gewilde auto’s van 0 tot en met 3 jaar oud, de Peugeot. Ook van de Peugeot werden er iets meer gestolen. De andere merken in de top tien zagen allemaal een daling. Vooral jonge Volkswagens werden vaker met rust gelaten: hiervan nam het aantal diefstallen met meer dan de helft af.

Ook over het totaal van alle leeftijden is de Toyota de meest gestolen auto. In 2022 werden er tot nu toe 476 ontvreemd, tegen 229 in de eerste helft van vorig jaar. Dat is een ruime verdubbeling. Volkswagen stak vorig jaar met kop en schouders boven de andere merken uit met 445 diefstallen, maar dat is nu gedaald naar 376. Dat levert een tweede plek op, ruim achter Toyota. De grootste stijger is Jaguar met 275%. Hiervan werden er dit jaar echter ‘slechts’ elf gestolen en vorig jaar vier. De Land Rover wordt juist aanzienlijk minder gestolen. Dit aantal ging met 37% omlaag van 49 naar 31.

Voorkeur voor niet al te jonge auto’s

Al een aantal jaren zijn de personenauto’s in de leeftijdscategorie 4 tot en met 7 jaar het meest populair bij dieven. Dat is ook in de eerste helft van 2022 zo. In absolute aantallen neemt deze groep nu ook het meest toe. Alleen het aantal diefstallen van jonge auto’s (tot en met 3 jaar) neemt af. Stichting VbV wijt dit aan de betere traceerbaarheid en toegenomen connectiviteit van moderne auto’s.

Rudi Welling, manager van Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) betreurt dat het aantal diefstallen sinds eind 2021 weer aan het stijgen is. Volgens hem is het wel mogelijk het criminelen moeilijker te maken: “Deel van het probleem is dat voertuigen van 4 jaar en ouder met nieuwprijs onder de € 50.000 vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. Keyless-entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken. Een extra CCV goedgekeurd alarmsysteem monteren en een aanwezig keyless uit laten schakelen is de beste remedie.”

Bron: Stichting VbV