Aandelen a.s.r. en NN Group meest duurzaam van Nederland en België

De twee meest duurzame beursgenoteerde bedrijven van Nederland en België zijn a.s.r. Nederland en NN Group. Dit maakte de Duurzaam Beleggen Academie (DBAC) bekend op Duurzame Dinsdag. De top vijf bestaat verder uit RELX (voormalig Read Elsevier), Randstad en ASML.

Volgens DBAC is het voor het eerst dat een onderzoek is uitgevoerd naar het meest duurzame aandeel. Volgens de academie willen particuliere beleggers duurzamer beleggen maar hebben ze moeite om informatie te vinden over de duurzaamheid van aandelen. Om daar op in te spelen, is dit onderzoek uitgevoerd. Er is gelet op drie punten: wat is de milieu-impact van de bedrijven, welke verbeteringen hebben de bedrijven doorgevoerd op het vlak van duurzaam ondernemen en wat zijn de externe ESG-scores (Environmental, Social en Governance).

Uit het onderzoek kwam verzekeraar a.s.r. als beste naar voren. Dit bedrijf scoort op alle onderdelen het hoogst: “a.s.r. heeft met haar bedrijfsvoering de minste impact op het milieu, is het meeste verbeterd in de laatste 5 jaar en heeft de beste ESG-score bij de rating agencies”, aldus de Duurzaam Beleggen Academie.

DBAC heeft ervoor gekozen om de resultaten van het onderzoek bekend te maken op Duurzame Dinsdag omdat op die dag, vooruitlopend op Prinsjesdag, duurzame plannen aan de regering worden gepresenteerd. Door beleggers informatie te geven over welke aandelen duurzaam zijn, hopen zij de regering een handje te helpen bij het verduurzamen van de samenleving.

Bron: Duurzaam Beleggen Academie