Aandeel execution only ‘verwaarloosbaar’ in hypotheekmarkt

CPB: Meer welvaart na afschaffen hypotheekrenteaftrek
© Pixabay

Het aandeel van execution only in de Nederlandse hypotheekmarkt is verwaarloosbaar. Dat stelt de NVHP in het eigen periodieke actualiteitenonderzoek.

Bij vrijwel alle nieuwe hypothecaire kredieten is een financieel adviseur betrokken, signaleert de vereniging voor hypothecair planners. 2020 is voor de meeste hypotheekadviseurs een extreem druk en qua omzet een zeer succesvol jaar geweest, zo blijkt uit onderzoek onder de leden van de NVHP. ‘De productie van nieuwe hypotheken zal in 2020 fors hoger eindigen dan aan het begin van het jaar was verwacht. Op dit moment is de inschatting dat het jaar zal eindigen met het astronomische bedrag aan nieuwe productie dat zal liggen in de buurt van 130 miljard euro.’

De verwachting voor 2021 blijft volgens de NVHP ook positief. ‘Maar liefst 44% verwacht het resultaat dat zij in 2020 heeft behaald in 2021 te evenaren. 23% verwacht zelfs een verdere verbetering van dit resultaat.’ Verder overwegen veel NVHP-leden nieuwe diensten aan te bieden. Vooral duurzaamheid en hypotheken voor senioren prijken hoog op het lijstje. In wat mindere mate willen de adviseurs zich meer onderscheiden met dienstverlening omtrent echtscheiding, estate planning en energie.

Daarnaast vroeg de NVHP aan de leden of klanten vanwege de gevolgen van de corona-uitbraak inmiddels in betalingsproblemen zijn gekomen. 19% van de leden antwoordde dat zij dit inderdaad nu deze klanten in portefeuille hebben. Verhoudingsgewijs hebben NVHP-leden die werken bij een geldverstrekker vaker (33%) te maken met de betalingsproblematiek dan leden die bij een zelfstandig advieskantoor (18%) of adviesketen (24%) werken. Het overgrote deel van de betreffende adviseurs voert een actief beleid om relaties die in betalingsproblemen zijn gekomen, als gevolg van het coronavirus, te begeleiden in het verzoek voor een rentepauze.

De verwachtingen van de leden van de NVHP voor de komende maanden voor wat betreft het aantal relaties dat in betalingsproblemen zal komen zijn niet rooskleurig. Gemiddeld verwacht 52% van de leden tot eind februari 2021 een stijging van dit aantal. Ook hier zijn relevante verschillen zichtbaar. Van de leden die werkzaam zijn bij geldverstrekkers verwacht maar liefst 83% een stijging terwijl dit bij de leden die werkzaam zijn bij zelfstandige advieskantoren (nog steeds zorgelijk) 47% deze verwachting heeft.