Aanbieders negeren advies onafhankelijke adviseurs

Geen enkele aanbieder maakt het mogelijk om een goed geadviseerde klant kosteloos aan het hypotheekproduct te helpen.

Dat blijkt uit een steekproef van Yellowtail Consulting. "Dat is zelfs het geval als een klant alles zelf doet en de aanbieder nagenoeg geen distributiekosten hoeft te maken. ‘Shoppende’ klanten met een goed advies krijgen bij elke aanbieder opnieuw advieskosten in rekening gebracht. De klant zit vast aan de adviseur waar hij begint en zijn keuze is beperkt tot de producten die via die adviseur afgesloten kunnen worden." Deze conclusie trekken  Maarten Boddeüs Marcel Duijnisveld, resp. senior en principal consultant van Yellowtail.

Nieuw adviestraject tegen nieuwe kosten

Yellowtail Consulting liet een proefpersoon een volledig hypotheekadvies aanvragen bij een Wft- gecertificeerde adviseur. Met dit adviesrapport heeft de proefpersoon verschillende aanbieders gebeld om te vragen of zij de hypotheek ook kunnen offreren en afsluiten, daarbij duidelijk aangevend al geadviseerd te zijn. De meeste aanbieders gaven aan dat er dan een geheel nieuw adviestraject in het eigen kanaal opgestart moest worden, waarvoor de klant opnieuw moet betalen. Sommige aanbieders gaven aan dat de klant dan eventueel het ‘execution only’ kanaal (een hypotheek afsluiten zonder advies) zou kunnen gebruiken en de daarbij behorende kosten moet betalen.
Geen enkele aanbieder maakt het mogelijk om een goed geadviseerde klant kosteloos aan het product te helpen, ook al doet de klant alles zelf en hoeft de aanbieder nagenoeg geen distributiekosten te maken.

Adviseren en bemiddelen in de praktijk koppelverkoop

Maarten Boddeüs: “Deze steekproef toont aan dat door de huidige invulling van het provisieverbod, adviseren en bemiddelen in de praktijk koppelverkoop is. Tenzij klanten hoge switchkosten betalen, kan de klant gedurende het adviesproces niet meer vrij kiezen uit alle producten op de markt. De dienst ‘bemiddelen’ moeten zij min of meer verplicht afnemen bij hun adviseur.  In de geest van de Wft, waar scheiding van advies en bemiddeling voorop staat, is dit een ongewenste situatie. Ook is deze situatie niet in het belang van vrije marktwerking en beperkt het de keuzevrijheid van de consument.”