Gratis shoppen bij Rabo voor hypotheekadvies

De Rabobank rekent alleen advieskosten (v/a 850 euro) als de klant de offerte accepteert. Adfiz noemt dat misleiding.

Vanaf 17 december brengt Rabo geen afsluitprovisie meer in rekening, maar hanteert de bank een vast adviestarief, onafhankelijk van de hoogte van de hypotheek. Wel is het tarief afhankelijk van de zelfwerkzaamheid en de positie van de klant.

Een starter die het gesprek via internet voorbereidt betaalt € 850 voor het advies. Het zelf voorbereiden betekent dat de klant alle gegevens en documenten die de bank nodig heeft goed invult en uploadt via het hypotheekdossier. Wil de startende consument dat niet, dan kost het advies € 1.450. Een ondernemer is respectievelijk € 1650 of € 2.250 voor een advies verschuldigd. In dat laatste geval betaalt hij het maximumtarief van de staffel die Rabobank hanteert.

Altijd geldt dat de advieskosten alleen betaald moeten worden als de klant ook daadwerkelijk een hypotheekofferte accepteert. Doet hij dat niet, dan is het advies gratis.

Misleidend

Adfiz noemt dit “loktarief misleidend, want gratis bestaat niet. Bovendien is de ‘cure’ in dit geval het productadvies van de bank. Er is dus altijd sprake van een cure, en er moet daarom altijd sprake zijn van betaling. Dit systeem is dan ook niet in het belang van de klant van de Rabobank. Serieuze hypotheekklanten gaan bij de Rabobank meebetalen aan de kosten van shoppers. Om toch rendabel en concurrerend te blijven wordt de commerciële druk om producten te verkopen hoog voor de verkoopadviseurs van de Rabobank. Alle recente regelgeving is er juist op gericht om dat soort prikkels tegen te gaan”, aldus Adfiz.

Versleuteld in productprijs?

De intermediairvereniging vraagt zich bovendien af hoe Rabobank al haar advies- en distributiekosten vergoed krijgt met deze tarieven. “Ook voor de Rabobank geldt dat er geen advies- en distributiekosten in de productprijs mogen zitten. Daarnaast moeten de kosten voor niet succesvolle adviestrajecten uit dit tarief vergoed worden. Bovendien moeten ook de kosten voor doorlopende dienstverlening erin zitten. Rabobank werkt immers niet met abonnementen of tarieven bij bijv. renteverlenging. Andere banken kennen aparte tarieven voor doorlopende dienstverlening en hebben een hoger adviestarief. De daadwerkelijk advies- en distributiekosten bij de Rabobank lijken onmogelijk gedekt te kunnen zijn met de nu gepubliceerde adviestarieven. Dat roept de vraag op of niet een deel van deze kosten in de productprijs van de lening of bijkomende verzekeringen is verwerkt. Wat wettelijk niet mag. Of dat het productadvies van veel mindere kwaliteit is. Of dat van beide een beetje het geval is. Het loktarief van de Rabobank maakt in ieder geval duidelijk dat het productadvies voor de klant weinig toegevoegde waarde heeft. Het is daarnaast misleidend als de klant de feitelijke kosten uiteindelijk via de rente of premie alsnog betaalt.”

De Rabo adviestarieven (externe Link)

GEEN REACTIES