Memories : Bizar verhaal – Op weg naar kantoor

Deel 25 uit de verhalenreeks Memories

Van onderstaande gebeurtenis was ik getuige. Het moet om een hoogst geheime operatie zijn gegaan, want ik heb er nooit iets over gelezen of gezien.

Ik moet vaak terugdenken aan een bizar ongeval dat zich voor mijn ogen voltrok op de Pres.Kennedylaan in Amsterdam en waarvan ik getuige was.

SECRET SERVICE 
Zou zo uit een film van James Bond kunnen komen. En omdat ik er verder nooit meer iets over heb gelezen, leg ik deze getuigenis af.

Er moet beslist iets over bekend zijn bij de politie, want het was werkelijk BIZAR en er waren meerdere politiemedewerkers bij betrokken.

1980 : Vrijheidslaan met de bomen die verplant zijn naar elders.

Herinrichting Pres.Kennedylaan
te Amsterdam
Ik denk in de jaren 1980 / 1982
(Wellicht staatsbezoek President Ceausescu
van Roemenië ??).
Langs deze laan stonden in het gras aan beide kanten om de 20 meter forse bomen.
Die bomen werden losgegraven door werkmannen.
Zij maakten een grote greppel rond iedere boom.
Op locatie was tijdens de ochtendspits ALTIJD sprake van file voor het verkeer vanaf Utrecht Rijksweg, richting stad. Vele automobilisten volgden dagelijks stapvoets de werkzaamheden op locatie.

Terwijl ik daar dagelijks in de file stond, heb ik dus gezien dat die bomen stuk voor stuk met een kraan op vrachtwagens werden afgevoerd.
Allemaal met een grote zware kluit aarde.

 

 

Ten behoeve van deze werkzaamheden had de gemeente d.m.v. rijplaten twee rijbanen over het gras aangelegd, zodat de vrachtwagens konden rijden vanaf de Rijnstraat richting Amstelstation.

Over die rijplaten reden zwaar beladen vrachtwagens ons dus weken lang tegemoet.  Zoals te doen gebruikelijk, lagen die rijplaten een stukje over elkaar heen.
Zeg maar : een meter. Na verloop van tijd werden die rijplaten een beetje krom door het gewicht van de vrachtwagens.
Er was sprake van eenrichtingsverkeer vanaf de RAI naar de Amstel.

Op een dag zag ik in mijn spiegeltje rechts dat er motoragenten met blauwe zwaailichten aan kwamen rijden.
Blijkbaar had de stoet haast, want zij reden over de rijplaten in de richting van de Rai. Dus in tegenovergestelde richting die door de vrachtwagens was gereden.

Dus zij passeerden mij rechts, over de rijplaten die op het gasveld lagen.

Het bleken een tweetal geblindeerde zwarte Mercedessen te zijn.
En deze auto’s werden begeleid door motoragenten : 2 voor en 1 achter iedere auto.

En toen gebeurde het : de voorste motor agent reed natuurlijk voorop en dus was hij de eerste die steeds met zijn voorwiel tegen de kromme platen aan reed. Het voorwiel van de motorfiets drukte de kromme plaat neer met het gewicht van de motorfiets.

Dus die platen veerden achter hem weer op als zijn achterwiel er af was gereden.
Vervolgens kwam de tweede motoragent en die reed ook de opverende plaat op.
Die plaat kreeg daardoor veel meer veerkracht omdat de motor agent voor hem nog op het midden van de rijplaat reed.
Dus veerde de kromme kant van de rijplaat hoger op toen de 2e motor het gebogen deel verliet.

Achter de tweede motor agent reed de voorste zwarte auto.

De stoet reed in de verkeerde richting, met een snelheid van (ik schat) 50 km snelheid over deze platen.

Toeval of niet?
Naast mijn auto aangekomen veerde een plaat zo hoog op, dat deze tegen de grill van de zwarte auto aan kwam.
Vervolgens werd deze plaat door auto vooruit geduwd.
De motoragent die vlak voor de zwarte auto reed, kreeg moeite om in balans blijven, want de plaat werd onder zijn wielen voorwaarts geschoven door de auto die achter hem reed.

Deze plaat werd verder en verder geschoven en verdween volledig onder de volgende rijplaat.

Dus stapelde de tweede rijplaat zich boven op de eerste plaat en liep iets hoger eveneens vast tegen de grill van de auto.

En vervolgens werden steeds meer platen onder de volgende plaat geduwd. Verder met stapelen dus.

De derde plaat kwam op de motorkap van de zwarte auto en de auto reed dus met 50 km. snelheid onder die plaat door.

De derde of vierde plaat schoof over het dak heen en trof de daarachter rijdende motoragent op zijn borst. Hij kwam ten val.

De stoet minderde geen snelheid en terwijl de rijplaten over de voorste auto zweefden, verdween de stoet richting Rai.
Als een soort mol raasden zij voort onder de rijplaten door.

De getroffen motor-agent werd bemoedigend toegesproken door zijn collega die als laatste achter de stoet reed.
Zij hebben daar gewacht tot er een ambulance was gearriveerd om de motoragent te af te voeren.
Ik ben nog altijd benieuwd waarom zij zo veel haast hadden en hoe het is afgelopen met die motoragent. En wie was er nu zo belangrijk dat men dit hoogst spectaculaire ongeval verder verzweeg ?

Meer memories treft u aan op deze pagina : Memories.

GEEN REACTIES