Gonny Dunnink: Netflix of je huis uit

Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen van een keuze, des te makkelijker de keus.

Elke dag maken we keuzes, keuzes, keuzes. Bewust en vaak ook geheel onbewust. Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen van een keuze, des te makkelijker de keus. Echt moeilijk wordt het om te kiezen als het om zaken gaat waar je totaal geen beleving bij hebt.

Gonny Dunnink, Hoofd Customer Services bij Legal & General, schetst het gesprek van twee echtparen, waarvan één net een dochtertje heeft gekregen. De kersverse moeder is drie dagen minder gaan werken. Heb je dan nog genoeg salaris als je man wat overkomt, vraagt het andere echtpaar. “‘Niet over nagedacht!, geen idee eigenlijk!”. Ze hebben vier jaar terug een prima deal gesloten voor de hypotheek. Voor de bank was het niet verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten, het huis bood voldoende onderpand voor de hypotheek. Maar al doorpratend wordt al snel geconcludeerd dat zij met haar huidige salaris nog maar net de maandelijkse rente zou kunnen betalen. En tja, dan begint de maand pas.

Een overlijdensrisico heeft het stel niet afgesloten, want daartoe waren ze bij het afsluiten van de hypotheek niet verplicht.

Als ze de tablet erbij pakken blijkt dat ze al een risicodekking hebben voor acht euro per maand. “Dus voor de prijs van een Netflix-abonnementje heb ik voor mezelf de zekerheid dat ik niet met mijn dochtertje het huis uit hoef…” De keus was toen snel gemaakt.

Gonny Dunnink: “Hoe meer beleving we hebben bij de gevolgen, des te makkelijker de keus, toch? En als het gaat om die bewustwording en beleving bij financiële risico’s hebben we met elkaar nog wel wat te doen. Om te zorgen dat de consument bewuste keuzes maakt in plaats van onbewuste keuzes door onwetendheid.”

Lees hier haar blog.

GEEN REACTIES