Wordt Vivat tussenpersoon voor niet-financiële diensten?

Vivat-merken Zwitserleven en NowGo gaan hun klanten ook niet-verzekeringsdiensten aanbieden. Een nieuw verdienmodel?

Deze zomer leek het nog een eenmalige actie. Vivat lanceerde het nieuwe budgetmerk NowGo en stelde daarbij dat dit merk, behalve verzekeringen, ook andere extra’s zou bieden die ‘het leven makkelijker maken’. NowGo denkt daarbij aan abonnementen en handige producten. Het merk heeft dit nog niet geconcretiseerd maar zonder al teveel fantasie is dit wel in te vullen voor abonnementen: bijvoorbeeld voor telefonie, internet, energie, communicatie en media.

Zelect
Maar nu vandaag Zwitserleven, eveneens een Vivat-merk, ook met aanvullende dienstverlening komt voor klanten, is er van meer structureel beleid sprake. Onder de naam Zwitserleven Zelect worden aan klanten onder meer arrangementen aangeboden voor golf- en culinaire activiteiten. Ook biedt Zelect diensten aan van SeniorenStudent, waarbij senioren samen met (ingehuurde) studenten naar een tentoonstelling of andere activiteit kunnen of studenten kunnen inhuren voor klussen in en om het huis.

Intermediairs
Interessant is verder dat ook sommige financieel intermediairs inmiddels naar verbreding van het dienstenpakket kijken. Nieuw is de gedachte van Vivat dus ook niet. Findinet besteedde daar al eerder aandacht aan. Een redelijk bekende naam is nu bijvoorbeeld de Vaste Lasten Service, die zich rechtstreeks op de consument richt, en zusterbedrijf de Vaste Lasten Inkoopcombinatie, die via financieel adviseurs de markt bewerkt. Behalve verzekeringen gaat het dan om energie, mobiel bellen en internet/tv.

Inkomsten
Vivat boort met NowGo naar verwachting ook deze markt aan, terwijl Zwitserleven Zelect zich, ruim gesteld, richt op de vrijetijdsbranche. Het is niet waarschijnlijk dat de Vivat-merken dit voor niets doen en voor deze tussenpersoonactiviteiten een vergoeding vragen van de aanbieders of klanten. Een nieuw verdienmodel dient zich dan ook aan, dat compensatie zou kunnen bieden voor de dalende marges in de verzekeringsbranche.

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES