Voertuigdiefstal daalt licht

Aantal voertuigdiefstallen neemt voor het eerst sinds jaren toe

Het totaal aantal diefstallen van voertuigen is met 9 procent gedaald in de eerste helft van 2023 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (2022). Dit laat VbV, de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit, weten na onderzoek. VbV is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars.

Per voertuig zijn er echter verschillen. Zo zijn er van januari tot en met juni 2023 2.917 personenvoertuigen gestolen. Dit is 1 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2022. De diefstal van lichte bedrijfswagens steeg met 21 procent naar 783 stuks en het aantal motorfietsdiefstallen daalde licht, met 3 procent. De grootste daling – met 20 procent – was te noteren bij brom- en snorfietsen.

Verder laat het onderzoek zien dat het terugvindpercentage van personenauto’s licht steeg van 40 procent naar 42 procent. Een lagere terugvindpercentage valt vooral op bij Lexus (23 procent), Mazda (28 procent), BMW (34 procent) en Toyota (35 procent).

VbV onderzocht tevens welk type auto het meest dit jaar is gestolen tot 1 juli 2023. Toyota – en dan vooral de RAV4 en de C-HR – was het meest in trek bij het dievengilde. Met vijfhonderd stuks, een stijging van ruim 18 procent, is het Japanse merk de niet te benijden koploper. Diefstal van de Fiesta en de Focus zorgen bij Ford voor een opvallende stijging van 22 procent.

Verder blijkt dat de diefstal van elektrisch/hybride voertuigen met 27 procent is gestegen. Deze stijging van 470 naar 597 stuks van elektrisch/hybride voertuigen komt bijna geheel voor rekening van Toyota. Ook maakt het onderzoek duidelijk dat slechts 6 procent (35 stuks) van het totale aantal gestolen elektrisch/ hybride personenvoertuigen een volledig elektrisch voertuig betreft.

Om het aantal diefstallen van voertuigen te verminderen beveelt LIV (Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit) een alarmsysteem aan met CCV Keurmerk bij alle voertuigcategorieën, Nog effectiever is het volgens LIV als deze beveiliging wordt gecombineerd met een mechanische beveiliging op stuur, versnellingspook of rempedaal. Bovendien is het uitschakelen van keyless-entry of een KE01 keyless-protector een goede beveiliging, aldus de bestrijders van voertuigencriminaliteit. Het LIV zegt zich wel zorgen maken over de gestage toename van de verduistering van voertuigen.

Tot slot laat het LIV weten dat ook in het buitenland verduisterde voertuigen steeds vaker in Nederland opduiken. Andersom duiken verduisterde Nederlandse voertuigen op in Frankrijk. Het lijkt een internationaal probleem te worden waar het LIV, naar eigen zeggen, nog geen gepaste aanpak voor heeft.

Bron: VbV

GEEN REACTIES