Peter Dirks: Adfiz roept hulp AFM terecht in

Omdat het belang van een goed advies voor de consument voorop dient te staan, is dat terecht.

Dirks reageert op de column Adfiz roept hulp van AFM tegen verzekeraars in. Terecht?

“Aan artikel 4:21 van de Wet Financieel Toezicht (Wft) wordt in het artikel voorbij gegaan. Deze lijkt me niet voor meerdere uitleg vatbaar. Maar goed, welk artikel ook uit de Wft…… het belang van de consument dient voorop te staan! Indien de consument koos/kiest voor ondersteuning van een onafhankelijk adviseur/bemiddelaar, dient m.i. de betrokken aanbieder – conform de stellingname van Adfiz – de klantcommunicatie via de onafhankelijk adviseur/bemiddelaar te laten lopen. De aanbieder zal daarvoor de adviseur/bemiddelaar tijdig dienen te voorzien van alle relevante informatie. Dat regel je niet in een samenwerkingsovereenkomst, maar dat is gewoon een kwestie van laten zien dat je een goede samenwerkingspartner bent. Zonodig spreek je zoiets af in een Service Level Agreement. Omdat het belang van een goed advies voor de consument voorop dient te staan, is het terecht dat Adfiz hulp inroept van AFM ….. maar dat is niet “tegen” verzekeraars, maar juist “samen” en dus in het belang van de klant.”

Peter Dirks MBA is directeur Midden Brabant Advies

GEEN REACTIES