Kleiner intermediair minder in trek bij overnames

AFM vult Leidraad advies- en vermogensbeheerdienstverlening aan
© Gerd Altmann, Pixabay

Met een dealvolume van ruim 1,5 miljard euro was er in 2023 sprake van een sterke overnamedynamiek. Dit blijkt uit de Overnamemonitor Verzekeringsmarkt H2-2023 van BHB Dullemond. Hierin geeft het overnameadviesbureau duiding aan de overnameactiviteiten binnen de verzekeringsmarkt en de gevolgen daarvan voor de verzekeringsmarkt in zijn geheel.

De overnamemonitor laat verder zien dat kleinere overnames tot 1 miljoen euro sterk achterblijven in de verzekeringsbranche. Een belangrijke verklaring hiervoor zou zijn dat een aantal acquirerende partijen bezig is met het aantrekken van een nieuwe aandeelhouder en daardoor minder gericht zijn op het aankopen van kleinere kantoren.

Volgens het overnameadviesbureau is het van belang dat assurantiekantoren niet alleen de focus leggen op het behoud van klanten en het doen van overnames, maar dat ze zich ook richten op autonome groei. Een belangrijk aspect daarbij is het vernieuwen van de klantenportefeuille middels het aantrekken van jongere klanten. Een jongere klantenportefeuille kenmerkt zich namelijk door een lager natuurlijk verloop en biedt, in vergelijking met een verouderde portefeuille, meer mogelijkheden om zowel het aantal polissen per klant als de provisie per klant te verhogen.

Voorts constateert het overnameadviesbureau dat de vergrijzing van ondernemers in de assurantiemarkt een zorgwekkende trend is die de vernieuwing van assurantieportefeuilles belemmert. Statistieken van de Kamer van Koophandel zouden aantonen dat de gemiddelde ondernemer in deze branche een man is in de leeftijd van 57 jaar. Het leiderschap binnen de markt is dus voor een groot deel aan het vergrijzen. Een veelgehoorde klacht onder deze ondernemers is bovendien het moeilijk vinden van jong en gekwalificeerd personeel. Er lijkt daarom een kloof te zijn tussen de verwachtingen, ambities en doelen van deze ervaren ondernemers en potentieel jong talent. Het is begrijpelijk, zo vervolgt het overnameadviesbureau, dat jonge mensen eerder geneigd zijn te kiezen voor organisaties waar diversiteit in leeftijd heerst, in plaats van bedrijven met een vergrijsd personeelsbestand. Deze tendens zien het overnameadviesbureau ook terug in de overnamemarkt, waar bedrijven met een jong, goed opgeleid personeelsbestand meer interesse genereren.

Tot slot laat het overnameadviesbureau weten dat voor traditionele leadgeneratoren binnen het intermediair als hypotheekadviseurs en makelaarskantoren weinig tot geen interesse is van kopende partijen vanwege de eenmalige omzet die ze generen. In de visie van het BHB Dullemond is dit echter volledig onterecht. Het bureau ziet juist dat tussenpersonen die deze diensten aanbieden een sterke autonome groei doormaken en deze takken van sport zichzelf prima kunnen bedruipen. Door op een slimme manier deze diensten te integreren, ontstaat er synergie tussen de verschillende diensten, wat resulteert in het volledig ontzorgen van de klant, aldus het overnameadviesbureau.

GEEN REACTIES