Joost Riphagen: Zo de deur voor mijn neus dicht!

Bedenk eens bij uzelf; over welke zaken praat niemand wanneer ik ze goed doe?

Afgelopen week zat ik op een feest. U kent het wel. Zo’n verjaardag met worst en een kaasje. U zit dan in zo’n kringetje. Tafel in het midden. Bos bloemen erop. Stoelen van de eetkamertafel bij geschoven. Sky Radio op de achtergrond. En wat blijkt? U leert hier meer over klanten dan waar dan ook…

Na een tijdje…

…viel het gesprek stil. Iedereen keek elkaar aan. Piet nam het woord. “Wat mij afgelopen week toch overkwam…”, zei hij. “Zit ik in Restaurant De Eter hier om de hoek, je kent het wel. Een prima restaurant. Dacht ik… want wat daar gebeurde?!”. Zeven man sterk keek verschrikt naar Piet. Wat zou hij gaan vertellen? “Ik zat lekker te eten, niets aan de hand. Voorgerecht, hoofdgerecht en een nagerecht. Je kent het wel. Ober die goed zijn werk doet. Even later na het betalen van de rekening, besloten we naar huis te gaan. We liepen naar onze jassen en trokken deze aan. Vervolgens verder naar de deur. Toen gebeurde het. De ober was blijkbaar net klaar met werken. Had zijn ‘gare kloffie’ al weer aan. Hij schiet voor ons langs. Zonder iets te zeggen. Trekt de deur voor onze neus open en… Klap. Zo de deur voor mijn neus dicht. Ik kan nog net voorkomen dat hij tegen mij neus aan komt. Even verbaasd als geschrokken doe ik de deur voor mijn partner open en lopen we naar huis. Dat is toch niet te geloven?”

Even later…

… op de middag sta ik met Piet in de keuken. Ik vroeg hem: “Zeg Piet, hoe was het eten eigenlijk bij dat restaurant?”. Het eten was prima, vertelde hij mij, maar die ober. Wat een knakker. Ga er niet meer naar toe!

Moment van de Waarheid

Wanneer die ober de deur netjes had opengehouden voor Piet, was er niets aan de hand geweest. Had Piet er waarschijnlijk niet eens over gesproken. Want ja, dat is immers toch normaal? Maar nu dat niet gebeurt, hoort het hele gezelschap van de verjaardag dit negatieve voorbeeld. En dat wil toch iedere ondernemer bij zijn zaak voorkomen?

Daarom

Bedenk eens bij uzelf; over welke zaken praat niemand wanneer ik ze goed doe?

Maar des te meer wanneer ik ze niet goed doe? Benoem deze ‘Momenten van de Waarheid’ en werk er in uw dienstverlening aan om op ieder moment een tien te scoren.

PS Let op, meestal zijn het de hele kleine dingen die het hem doen.

DOOR® heeft de afgelopen periode anoniem onderzoek gedaan naar de ‘performance’ van financieel adviseurs in communicatie met klanten.

Wilt u graag weten hoe uw sector scoort? En hoe u uw ‘Momenten van de Waarheid’ in contact met klanten benut?

Stuur dan een mail naar j.riphagen@doortraining.nl.

Joost Riphagen

DOOR Training & Coaching

Dit artikel verscheen in Leven en later leven, magazine voor de leven- en pensioenprofessional

GEEN REACTIES