Free publicity

Deel 23 uit de verhalenreeks Memories. 
 
Wie heeft het vrijdag niet gezien in het journaal. Vanaf 07.00 uur tot en met het journaal van 20.00 uur waren alle journaals op Ned 1 en 2 en bij RTL gelardeerd met het grote nieuws dat het Algemeen Fonds van het bekende spel deels zou worden gemoderniseerd.

Zo staat de kaart met een beloning na het winnen van een schoonheidswedstrijd op de nominatie om te worden vervangen.
Ik moet er toch niet aan denken!

Mijn enige kans op het winnen van een schoonheidswedstrijd wordt afgeschaft!

STUNT
Maar wat een geslaagde stunt van de firma HASBRO, die het spel op de markt brengt!

PREMIES 50% OMLAAG
Doet mij denken aan de dag waarop ik mijn vader in 1983 confronteerde met de statistische resultaten van een onderzoek naar de premie die Lugt Sobbe voor regenverzekeringen in rekening bracht.
De tarieven voor regenverzekeringen waren ooit in 1930 uitgerekend door een actuaris.
Nadat de resultaten van 50 jaren neerslag op meer dan 25 meetstations van het KNMI in Nederland in onze computer waren gestopt, bleek mij dat onze premies maar liefst 50% te hoog waren.
En langs de Zeeuwse kust was het verschil zelfs nog groter.

Dus nieuwe folders gemaakt op basis van premies die 50 % of nog meer lager waren.
Maar hoe breng je zulk nieuws naar buiten ?
Onze premies waren sinds 1930 veel en veel te hoog ??
Verzekeraars erkennen dat premietarieven niet kloppen ??
Niet echt teksten waarmee je naar buiten wilt komen.

APRIL DOET WAT HIJ WIL
En toen ging het onafgebroken regenen in april 1983.
Dus een persbericht uitgegeven met de mededeling dat de hevige regenval ons noodzaakten de premies voor regenverzekeringen te verhogen.

FREE PUBLICITY!
En ja hoor : alle kranten namen het nieuws over. Zelfs het  journaal van 20.00 uur maakte melding van het fenomeen dat het slechte weer de regenverzekeraars had gedwongen de premies te verhogen.

De telefoon stond roodgloeiend omdat velen nu wilde weten wat de regenverzekering voortaan zou kosten. En dat viel dus mee.
Vele van de 3500 intermediairs waarmee wij samenwerkten, werden door menig voetbalclub of organisator benaderd voor het uitbrengen van een offerte.

En zo werden in 1983 meer regenverzekeringen verkocht dan ooit tevoren.
Wat is Free Publicity toch een mooi middel om de aandacht te vestigen op je product.

FREE PUBLICITY ALLEEN NOG VOOR BEKENDE NEDERLANDERS
Dat lukt tegenwoordig alleen nog :

  • Schrijvers die een CD hebben ingezongen;
  • bekende zangers die een boek hebben geschreven;
  • wetenschappers die het beter weten;
  • en dan zijn er ook nog de talloze artiesten die je toch al bijna dagelijks op TV ziet en die hun nieuwste liedjes gratis mogen komen promoten in een actualiteitenprogramma.

En wat doet de Reclame Code commissie daartegen?
Helemaal niets.

Voor het geval u spelletje voetbal op de tv wil zien, betalen de omroepen honderden miljoenen aan de clubs. Met als gevolg dat de clubs elkaar hun spelers kunnen verkopen voor tientallen miljoenen.

Als u uw waren aan de man wilt brengen via de TV, dan moet u daarvoor grof betalen STER. En heeft u succes, dan staat de fiscus meteen voor de deur.

Dus vraag ik mij al jaren af : Waarom betalen die clubs niet voor hun zendtijd ?

TOT SLOT : NIKS PREMIEVERHOGING
Overigens heeft  niemand mij ooit gewezen op het feit dat de premies niet hoger maar juist 50 % lager waren dan voorheen.

Meer van zulke verhalen treft u aan op deze pagina : Memories

 

GEEN REACTIES