AI op de werkvloer: tijdswinst ook gebruikt voor privézaken

© Pexels / ThisIsEngineering
AI op de werkvloer is zo goed als volledig geaccepteerd. Bijna een op de drie organisaties (29 procent) moedigt medewerkers zelfs actief aan AI-tools in te zetten. Maar over wie mag profiteren van de tijdwinst die AI oplevert, zijn de meningen sterk verdeeld. Een derde van de werknemers (31 procent) gebruikt de door AI gewonnen tijd voor zichzelf, in plaats van voor de werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed onder 1.570 werkenden en 525 HR-professionals.
Vooral jongeren gebruiken tijdwinst AI op de werkvloer voor zichzelf
De onderzoekers lichten toe dat de jongere generatie het vaakst de gewonnen tijd ook voor zichzelf gebruikt: bijna de helft (43 procent) van de ondervraagden onder de 30 jaar zou dat doen. Onder de 50-plussers die AI gebruiken, zou dit aandeel aanzienlijk lager liggen (18 procent).
Grote verschillen tussen mannen en vrouwen
Ook tussen mannen en vrouwen die AI gebruiken voor hun werk zijn duidelijke verschillen zichtbaar, zo vervolgen de onderzoekers. Mannen zouden de extra tijd die AI oplevert bijna twee keer zo vaak inzetten voor zichzelf (38 procent versus 22 procent). Bovendien zouden vrouwen minder vaak AI op gebruiken op de werkvloer: de helft doet dat helemaal niet, terwijl dat bij mannen 35 procent is.
Weinig angst voor baanverlies door AI op de werkvloer
Ondanks dat veel werknemers aangeven dat hun werk dankzij AI sneller gedaan kan worden, is een grote meerderheid (81%) niet bang dat hun functie volledig te automatiseren is, aldus de onderzoekers. Waar AI-gebruikers zich wel zorgen om zouden maken, is dat ze misschien minder scherp worden (37 procent) door taken uit te besteden. Vooral jongeren onder de 30 zouden dit zo voelen (45 procent). Aan de andere kant zou meer dan de helft van de AI-gebruikers (57 procent) juist voldoening halen uit werk waarvoor AI is ingezet.
Vraagstuk waarmee bedrijven worstelen
Tot slot hebben de onderzoekers gesignaleerd dat het gebruik van AI op de werkvloer een vraagstuk is waar bedrijven mee worstelen. Zo zouden veel organisaties nog denken vanuit een urenkader: van negen tot vijf aanwezig en productief zijn. Maar de werkcultuur verschuift volgens de onderzoekers meer naar resultaatgericht werken. Het zou steeds minder gaan om tijd achter je bureau te zitten en steeds meer gaan om ‘deliverables’. Dat verschil zou onduidelijkheid kunnen scheppen over wie de gewonnen tijd toebehoort. Het is daarom volgens de onderzoekers cruciaal om de nieuwe ‘way of working’ bespreekbaar te maken en samen te zorgen voor een win-winsituatie voor werkgever én werknemer.
Bron: Indeed
Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée














