15 -20 % groei voor Adviseurs in de reisbranche

Tien jaar geleden verklaarde iedereen de reisagent dood en begraven. Vandaag zijn er in de Benelux bijna 10.000 reisagenten en ZRA’s. En hun aantal groeit weer. verzekeraars

Wat is er aan de hand?
In het Magazine voor de Reisbranche Travel360° troffen wij onderstaand artikel aan waarin een verklaring wordt gezocht voor het feit dat in Nederland én in België de reisadviseur vandaag een veel sterkere positie heeft binnen het travel distributie landschap dan wat begin deze eeuw voorspeld werd. De combinatie van maat werk –inclusief massa-maatwerk- én het actief gebruik van alle technologische mogelijkheden is de sleutel voor blijvend succes.

Tussenkanaal vs tussenpersoon
In het artikel ook Prof. Gino Van Ossel (hoogleraar retail)  aan het woord. De heer van Ossel is een absolute “thought leader” op vlak van winkelstrategie, en kan als geen ander de grote trends en ontwikkelingen schetsen. Hij wijst op het belang van de “zekerheidszoekers” onder de consumenten, en stelt onomwonden: “Het tussenkanaal blijft, maar het is niet altijd noodzakelijk dat er nog een tussenpersoon is.Elke travel retailer moet een onderscheid maken tussen zijn toegevoegde waarde als tussenkanaal – waarbij het gebruik van data en online oplossingen essentieel zijn- en zijn toegevoegde waarde als tussen persoon – waarbij persoonlijke service, kennis en empathie centraal staan.

Online investeren en offline omzet maken
In hetzelfde artikel komt ook Don Kaspers, de CEO van D-rt Groep- Don Kaspers – aan het woord. Don deed tijdens Travel360° The Conference, het jaarlijkse travel congres van Travel360°, een opmerkelijke presentatie over de retail strategie van de D-rt groep, met de actieve inzet van vier merken.
Don Kaspers nam geen blad voor de mond: hij beschreef de situatie van de groep in 2014 als een “fusiegroep van noodlijdende bedrijven”. Vervolgens gaf de CEO een zeer open inkijk op de combinatie van cost cutting en investeringen die nodig waren om de groep in een sneltreintempo weer met succes te doen aanknopen.
Don Kaspers stelde ondermeer: “Wij weten dat we moeten blijven investeren in online, terwijl 90% van de omzet via ons kantorennetwerk wordt gerealiseerd. Een beter bewijs van de juistheid van de stelling “tussenkanaal en tussenpersoon” in de praktijk, is moeilijk te vinden.”

De praathoek van het podium
Jan Peeters (van Travel360° Benelux) vroeg beide heren om even in de “praathoek” op het podium plaats te nemen, om nog enkele vragen te beantwoorden, en om met elkaar in gesprek te gaan. De setting was dus ideaal: de professor en de praktijkdeskundige.

Travel360° : “De video reportage van het tien minuten durende gesprek vind je hieronder. Het is een zeer boeiende uitwisseling van gedachten, met een zeldzame snelle interactie tussen de theoreticus en de praktijkman. Het gaat over de verwachtingen voor 2017, over het voorbereiden van een bedrijf met duizenden medewerkers voor een multichannel strategie, en het gaat over het belang van zuivere data. Het gesprek duurt zo’n 7 minuten, maar ga er goed voor zitten: hier zijn twee absolute toppers aan het woord. ”

Bron : Travel360°

GEEN REACTIES