Zelfrijdende auto veiliger dan menselijk sturen

Innovatieve veiligheidssystemen bij vrachtwagens en personenauto’s bieden aantoonbaar uitzicht op een betere verkeersveiligheid. Bij gebruik van slimme voertuigen kan het aantal verkeersslachtoffers fors omlaag. Voorwaarde is dat bestuurders uit hun comfortzone komen en vertrouwd raken met rij- ondersteuningsfuncties die de besturing van de auto overnemen. Het zogenaamde ‘platooning’ geeft vanwege te grote onderlinge afstand tussen voertuigen nog niet het gewenste verkeersbeeld.

Dat zijn volgens risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon de belangrijkste lessen van de Nationale Platoontest die op woensdag 16 maart plaatsvond. Meer dan vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden daarbij in ‘treintjes’ van zes over de A2. De test is een initiatief van Aon in samenwerking met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training.

Met de Declaration of Amsterdam hebben de Europese transportministers in Amsterdam hun steun toegezegd voor de wettelijke acceptatie van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. In 2019 moet Europa volledig klaar zijn voor de toelating van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.

Minder verkeersongevallen
Uit de analyse van de platoontest blijkt dat bestuurders zich zowel voor- als achterin de treintjes zeer op hun gemak voelden tijdens het ‘platoonen’. Auto’s van twee pelotons werden uitgerust met dashboard-camera’s. Ook reden er observatiewagens mee met experts van Royal HaskoningDHV om de pelotons en het overige verkeer te observeren. De treintjes werden regelmatig onderbroken, maar herstelden zich snel en soepel – ook op onrustige trajecten, zoals rond knooppunten waar in- en uitvoegend verkeer vaker van rijstrook wisselde. Bestuurders gaven aan nauwelijks ingegrepen te hebben. Wanneer dat toch nodig was, ging dat snel en eenvoudig.

“Slimme auto’s zijn minder vaak betrokken bij verkeersongevallen,” aldus Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon en initiatiefnemer van de platoontest. Hij wijst op de cijfers van de automatische parkeerhulp (45% minder schades) en op een analyse van 10.000 schadegevallen door verzekeraar Allianz. Die bevestigt dat veiligheidsfuncties, in dit geval autonome remsystemen, 35% van de ongevallen met letsel hadden kunnen voorkomen.

Ruimte voor verbetering
De platoontest toonde aan wat bestaande veiligheidsfuncties al kunnen, maar er zijn ook nog veel verbeterpunten. Peter Morsink, senior consultant mobiliteit en verkeersveiligheid bij Royal HaskoningDHV: “Om te beginnen is het erg belangrijk dat automobilisten voldoende bekend zijn met de systemen o.a. door training. Ze moeten weten hoe ze de systemen op de juiste manier moeten gebruiken. Ook blijken de benamingen van identieke veiligheidsfuncties vaak per fabrikant te verschillen.”

Van der Meer vult aan: “De bestuurder is bij het overgeven en terugnemen van de controle over het voertuig onder meer gebaat bij een uniforme, veilige en eenvoudige bediening. De periode van het ‘handen-los-rijden’ varieert nog flink, van 10 seconden tot soms meer dan 5 minuten. Keuringsinstanties zoals de RDW hebben hiervoor nog geen norm ontwikkeld. Daardoor kunnen autofabrikanten het tijdslot zelf interpreteren volgens hun eigen veiligheidsnormen.”

Zakelijke rijders
Een eerste stap op weg naar acceptatie van autonoom rijden is dat de meer dan een miljoen zakelijke rijders in Nederland vertrouwd raken met de geteste veiligheidsfuncties in hun auto’s. “Door grootschalige adoptie van slimme auto’s de komende jaren kunnen we de transitieperiode, tot de volledig zelfrijdende auto komt, aanzienlijk verkorten. De auto transformeert dan van vervoermiddel naar een mobiele werkplek die communiceert met onder meer infrastructuur en andere auto’s. “We zijn het taboe van ‘handen los’ nu echt voorbij,” aldus Van der Meer. “Het wordt tijd dat we de nieuwe generatie auto als verkeersmanager gaan leren waarderen.”

(Bron: Aon)

GEEN REACTIES