Werknemers verzekeraars willen geen DC-regeling

copyright Pixabay

Vanwege een conflict over een andere pensioenregeling, liggen de cao-onderhandelingen tussen vakbonden en het Verbond van Verzekeraars nu stil.

Dat meldt FD Pensioen Pro op basis van bronnen bij vakbond De Unie en CNV Vakmensen. De cao geldt voor werknemers bij ongeveer 200 kleine verzekeraars en voor werknemers van het Verbond. Het conflict spitst zich toe op de pensioenregeling: werkgevers willen het liefst een DC-regeling invoeren omdat dit beter zou zijn voor de pensioenopbouw van de werknemers en daarnaast persoonlijk, transparant en flexibel is. De vakbonden willen daarentegen vasthouden aan de bestaande verzekerde garantieregeling, aldus FD Pensioen Pro.

Werkgevers wijzen er echter op dat deze regeling te duur is en dat werknemers een deel van de rekening moeten betalen. Zij willen dat de werknemersbijdrage bij het pensioen met één procentpunt stijgt en zijn onder deze voorwaarde bereid om van een DC-regeling af te zien. Dat betekent dat de huidige premiemaximalisatie van 6% wordt opgerekt en dat bovendien dan de lonen slechts marginaal stijgen. De bonden beraden zich momenteel over het vastgelopen cao-overleg.

Bron: FD Pensioen Pro