Werkboek communicatie(beleids)plan van OPF

OPF heeft een format ontwikkeld voor het opstellen van het communicatiebeleid en een daarop te baseren communicatie(beleids)plan.

OPF heeft in samenwerking met Kool Baas & De Quelerij een werkboek samengesteld, dat een handig hulpmiddel is bij het ontwikkelen van een communicatie(beleids)plan met betrekking tot pensioenregelingen.

Het werkboek leidt in een logische

volgorde langs de verschillende onderdelen van het op te stellen beleidsplan:

• Visie

• Beleid

• Uitvoering

• Meting

Het biedt een format om het proces te doorlopen dat nodig is om te komen tot een goed onderbouwd beleidsplan. OPF stelt met nadruk dat het format geen model communicatiebeleidsplan biedt. “Daarvoor zijn de uitgangspunten, omstandigheden en doelstellingen per pensioenfonds te verschillend. Een goede en effectieve invulling van de communicatie vraagt bij elk pensioenfonds om maatwerk, waarbij tal van factoren een rol spelen.”

. Het format helpt daarbij met een pragmatische aanpak: aan de hand van een aantal vragen en vraagpunten kan de dialoog aangegaan worden met de voor het beleid en de uitvoering van de pensioencommunicatie verantwoordelijken. Het werkt daardoor mee om te komen tot een vaststelling van de uitgangspunten van het communicatiebeleid

Na eventuele toetsing en – waar nodig – nader onderzoek, kunnen die beleidsuitgangspunten in onderlinge samenhang uitgewerkt tot een communicatie(beleids)plan.

“Het is tijd voor een nieuwe pensioenmythe”, aldus OPF. “Communicatie met de deelnemer zal zich steeds meer moeten richten op de inhoudelijke betekenis van pensioen. Niet van de regeling, maar van de betekenis van de pensioenuitkomst voor de deelnemer binnen het kader van zijn totale financiële toekomstplaatje. Een belangrijke missie daarbij is het ontzenuwen van de pensioenmythe ‘pensioen is 70% van je laatstverdiende salaris’ en deze te vervangen door: ‘een goed pensioen is lang niet altijd vanzelfsprekend’ en ‘een goed pensioen is mede je eigen verantwoordelijkheid’.

GEEN REACTIES