(Findinet) Weekers werkt aan fiscaliteit fondsenfusies

Staatssecretaris Weekers kijkt naar de mogelijkheden van fusievrijstelling voor pensioenfondsen van overdrachtsbelasting, zo blijkt uit zijn antwoorden op Kamervragen.

Pensioenfondsen moeten bij een fusie overdrachtsbelasting betalen wanneer onroerende zaken bij de fusie zijn betrokken. Dat is anders dan bij fusies van rechtspersonen met een in aandelen verdeeld kapitaal.

Fuseren twee besloten vennootschappen, dan blijft de oorspronkelijke ondernemer na de fusievia het aandelenbezit gerechtigd tot de onderneming.

"Bij verenigingen en stichtingen zonder aandelenkapitaal is dit", aldus de staatsecretaris van Financiën, "minder evident, aangezien een onderscheid tussen fusie en gewone (belastbare) overdracht moeilijker te maken is en het minder doorzichtig is op welke wijze de belanghebbenden bij de fuserende lichamen na de fusie duurzaam betrokken blijven bij of gerechtigd blijven tot het ondernemingsvermogen van het na de fusie overblijvende lichaam."

Het door de pensioenfederatie aangekaarte onderhavige geval dient in dit bredere kader te worden geplaatst. De vraag die eigenlijk voorligt is of het huidige bouwwerk van de ondernemingsfaciliteiten toereikend is of dat er gestreefd zou moeten worden naar meer rechtsvormneutraliteit."

"De vraag die eigenlijk voorligt is of het huidige bouwwerk van de ondernemingsfaciliteiten toereikend is of dat er gestreefd zou moeten worden naar meer rechtsvormneutraliteit. Ik ben op zich een voorstander van meer rechtsvormneutraliteit. Wel zal daarbij bezien moeten worden onder welke voorwaarden fusies van andere rechtsvormen dan rechtspersonen met een in aandelen verdeeld kapitaal gefaciliteerd kunnen plaatsvinden. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedere fusie waarbij onroerend goed betrokken is vrij van overdrachtsbelasting zou kunnen geschieden."
De staatssecretaris gaat bezien of het mogelijk is om de bestaande ondernemingsfaciliteiten meer rechtsvormneutraal te maken en op die manier open te stellen voor andere rechtspersonen, zoals bijvoorbeeld de stichting, "waarbij dan voorwaarden gesteld moeten worden die recht doen aan de uitgangspunten die thans ook gelden voor de bestaande ondernemingsfaciliteiten. Een fusievrijstelling voor pensioenfondsen zal in dit bredere kader moeten worden ingebed, omdat een specifieke uitbreiding voor alleen pensioenfondsen in strijd is met de regels die binnen de EU bestaan voor staatssteun. Voorts zal daarbij tevens bezien worden of het thans gehanteerde ondernemingsbegrip mogelijk te knellend is voor lichamen als pensioenfondsen. De besluitvorming over de verruiming van de huidige ondernemingsfaciliteiten zal haar beslag krijgen in het kader van de komende begrotingscyclus."