VNAB zoekt oplossingen voor onverzekerbare risico’s

Scildon introduceert Hypotheek ORV
© Pixabay

Op donderdag 11 juli gaan makelaars- en verzekeraarsleden van de VNAB met elkaar op zoek naar oplossingen voor het groeiende probleem van moeilijk verzekerbare risico’s.

Het onderwerp wordt vanuit verschillende kanten belicht: Hoe ontstaan moeilijk verzekerbare risico’s? Welke factoren spelen hierbij een rol bij respectievelijk makelaars en verzekeraars? Hoe zit het met de capaciteit en welke invloed heeft solvabiliteit? En vooral: hoe komen de verschillende partijen met elkaar tot oplossingen voor de klant?

Daarmee wil de branchevereniging voor de grootzakelijke verzekeringsmarkt een actieve bijdrage leveren en lijkt het te willen voorkomen dat het bij een vrijblijvende discussie-ochtend blijft. Het voornemen is om op basis van gesprekken in kleine groepen te komen tot concrete vervolgstappen voor de markt. De VNAB roept vooral sluiters, acceptanten en hun leidinggevenden op om deel te nemen.

De bijeenkomst vindt plaats tegen de achtergrond van een verhardende zakelijke markt. Aan de inkoopkant signaleerde NARIM-voorzitter Adri van der Waart dat verzekeraars kritischer naar risico’s kijken, meer zaken uitsluiten en met aanzienlijke premieverhogingen komen. ‘Bij renewals van begin dit jaar hebben veel van onze leden moeite gehad om polissen op goede en aanvaardbare condities te sluiten.’

Daarnaast is bij verzekeraars een tendens zichtbaar richting ‘100%-tekening’, zo bleek in het voorjaarsnummer van VNAB-Visie. Dit zou ten koste gaan van coassurantie en oplossingen voor moeilijk verzekerbare risico’s in de weg staan.

De bijeenkomst is op donderdag 11 juli van 8.00 tot 12.00 uur (inclusief ontbijt) en vindt plaats in het kennis- en ontmoetingscentrum van de VNAB. Klik hier voor meer informatie.