(Findinet) Verzekeraars werken aan eenvoudige polisvoorwaarden

Duidelijke polisvoorwaarden zullen onderdeel worden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Het Verbond organiseerde een themadag onder de titel ‘Eenvoudige(r) polisvoorwaarden? Het kan!’ En kunnen is nog zwak uitgedrukt, bleek op de bijeenkomst. Polisvoorwaarden moeten eenvoudig en begrijpelijk zijn. Verbondsdirecteur Harold Herbert: “De klant wil het. Hij wil weten waar hij aan toe is. Dat hebben wij niet alleen zelf bedacht, het blijkt ook uit onderzoek van ons Centrum voor Verzekeringsstatistiek. De klant wil vooral zekerheid en duidelijkheid. Met stip op plaats 1 en 2 in de Consumentenmonitor staan: geen kleine lettertjes (een wens van 53 procent) en duidelijke polisvoorwaarden (42 procent).

“We willen het vertrouwen terugwinnen en dat vertrouwen in verzekeraars schommelt al een tijdje rond de -34 procent. Nou zullen we heus niet ineens de plus inschieten, maar duidelijke polisvoorwaarden zijn wel een belangrijke stap op de goede weg.”

De vraag is volgens hem daarom niet of, maar hoe de polisvoorwaarden eenvoudiger kunnen worden. “De consument wil het. Wij willen het. Verzekeraars willen het. De wet eist het. En het is nodig om het vertrouwen te herstellen. Ik durf de voorspelling wel aan dat duidelijke polisvoorwaarden onderdeel zullen worden van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Alleen al de overweldigende belangstelling voor deze themadag geeft wel aan hoe zeer het onderwerp leeft.”

Een uitgebreid verslag van deze dag is te vinden in de InfoPlus, een infobulletin voor Verbondsleden.

GEEN REACTIES