Verhoogde aanvullende werkbonus vervroegd naar 58 jaar

De aanvullende werkbonus wordt vervroegd naar 58 jaar en opgehoogd naar maximaal 8.450 euro.

De bonus loopt af naarmate mensen meer verdienen en stopt bij een inkomen van circa 150% van het minimumloon.

Hierdoor wordt het inkomenseffect voor mensen met een laag inkomen en een lang arbeidsverleden die vanaf 2025 op hun 65e willen stoppen met werken, beperkt tot -3%.

Oudere werknemers met een laag inkomen kunnen door deze nieuwe regeling, samen met de reguliere werkbonus (die onderdeel uitmaakt van het vitaliteitspakket) die vanaf 2013 ingaat, 17.400 euro sparen*.

Kamp heeft eerder verschillende maatregelen aangekondigd om oudere werknemers langer aan het werk te houden en mensen die niet langer door kunnen werken in inkomensverlies tegemoet te komen. Daarnaast komt Kamp nu met de invulling van de toezegging om voor mensen met een laag inkomen en lang arbeidsverleden de inkomensachteruitgang bij het stoppen met werken op hun 65e te verzachten.
*  Het totaalbedrag van 17.400 euro is als volgt samengesteld:

8.400 Werkbonus 61-64 jaar

1.200 Aanvullende werkbonus 61-64 jaar

Deze regeling wordt nu uitgebreid met

3.000 verhoging Aanvullende werkbonus 61-64 jaar

4.250 ingangdatum Aanvullende werkbonus naar 58 jaar

500 Gemiddeld effect werkbonussen 64-65 jaar**

17.400 euro totaal

** De werkbonus geeft in het jaar dat mensen 65 jaar worden ook een voordeel tot de 65e verjaardag van gemiddeld 550 euro op minimumloonniveau