Vergoeding pensioenpremies door UWV bij faillissement

Het UWV zal bij faillissementvolop aandacht schenken aan de rechten van werknemers en expliciet wijzen op een mogelijk te vorderen pensioenpremie.

Bij faillissement van ondernemingen kan het UWV eventuele premieachterstanden aan het pensioenfonds vergoeden. Om te kunnen vergoeden heeft het UWV echter twee zaken nodig: een door de (gewezen) deelnemer ingevuld aanvraagformulier en een nota van het pensioenfonds.

De Pensioenfederatie heeft met het UWV de volgende afspraken gemaakt:

De Pensioenfederatie stelt aan de pensioenfondsen het formulier ‘Aanvraag overname betalingsverplichtingen’ ter beschikking. Als het UWV aangeeft dat sommige premies niet vergoed kunnen worden aangezien er geen formulier is ingediend, of wanneer het pensioenfonds contact wil zoeken met de deelnemer om het formulier in te laten vullen, dan kan dat in dit format. Wel zal het pensioenfonds de gewezen deelnemer dan verzoeken om het formulier te sturen naar het regiokantoor waar de werkgever gevestigd was.

Het UWV zal in de faillissementstrajecten volop aandacht schenken aan de rechten van werknemers. Er zal expliciet gemeld worden dat ook als er geen te vorderen loon zou zijn, er waarschijnlijk wel een te vorderen pensioenpremie is. Het UWV zal benadrukken dat het insturen van een aanvraagformulier cruciaal is voor het toekennen van vergoedingen.

De Pensioenfederatie en het UWV zullen pensioenfondsen erop wijzen dat het wenselijk is dat – indien van toepassing – het UWV zo spoedig mogelijk een nota van het pensioenfonds ontvangt voor de te vergoeden pensioenpremie.

(bron: UWV, via de Pensioenfederatie)