‘Verdwijnen solidariteit op adviesmarkt baart zorgen’

copyright Pixabay

De toegang tot financieel advies bij complexe verzekerings- en bankproducten is beperkter geworden door het provisieverbod, stelt Bernardo Walta, commercieel directeur bij De Goudse, in een interview op de site van het Verbond van Verzekeraars.

Volgens Walta komt dat voor een deel doordat de solidariteit op de adviesmarkt is verdwenen. ‘Vroeger dachten mensen wel eens dat een advies voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering gratis was. Een gesprek met een adviseur leidde immers ook wel eens niet tot een verzekering. Daar rekenden wij niks voor, want dat was solidariteit. De ene klant betaalde als het ware voor het gratis gesprek van een ander. Dat kan niet meer en daar maken wij ons wel eens zorgen over.’ Aan de andere kant heeft het provisieverbod er ook voor gezorgd dat de rol van de adviseur duidelijker is geworden, aldus Walta. ‘De focus ligt nu meer op de risicobeoordeling. Wat heeft een klant wel en wat niet nodig. Dat vind ik positief.’

Verder stelt Walta op dit moment er geen voorstander van te zijn om als verzekeraar provisietransparantie in te voeren. ‘Wij denken dat er in de schademarkt heel veel concurrentie is en genoeg keuzevrijheid voor de klant. De huidige wet om de markt te laten werken, is wat ons betreft voldoende.’ Maar Walta ziet ook dat de wet provisietransparantie niet verbiedt. ‘Elke verzekeraar is er vrij in om het anders te doen. Als je vanaf morgen de provisie wilt vermelden, dan kan dat. Ik gok er ook op dat de markt vanzelf wel zijn werk zal doen.’

Bron: nieuwsbrief Verbond van Verzekeraars

GEEN REACTIES