Te weinig aandacht voor behoeften vrouwelijke ondernemers

Vrouwen hebben op het gebied van arbeid en gezondheid andere behoeften en problemen dan mannen. Bijvoorbeeld in het uiten van gezondheidsklachten.

Zo blijkt uit onderzoek. Veel re-integratietrajecten zijn vooral ontwikkeld voor, en gericht op mannen. Volgens Olaf de Louwere, sociaal geneeskundige bij Reaal, wordt onvoldoende rekening gehouden met de specifieke behoeften van vrouwen. “In de begeleiding naar werk worden voor mannen vaak meer middelen ingezet dan voor vrouwen. Vrouwen worden bovendien minder gestimuleerd het werk te hervatten.”

Nederland telt een groeiende groep vrouwelijke zelfstandig ondernemers. Ondernemerschap biedt vrouwen meer flexibiliteit in de combinatie van arbeid en zorg voor jonge kinderen. Toch is de relatie tussen arbeid en gezondheid bij vrouwen ongunstiger dan bij mannen. Ze hebben een grotere kans om arbeidsongeschikt te raken en vrouwen gaan ook minder vaak weer terug aan het werk. Het lijkt er op dat vrouwen bij re-integratie soms ‘goedbedoeld verwaarloosd’ worden, zo blijkt uit een eerdere publicatie ‘sekse en ziekteverzuim’ van het Radboudumc over sekse en arbeidsongeschiktheid uit 2011.

Reaal is in gesprek gegaan met ondernemende vrouwen, om uit te vinden wat hun specifieke uitdagingen zijn en welke ondersteuning zij nodig hebben om blijvend gezond en succesvol te zijn. Reaal verzekert veel vrouwen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg. Het blijkt dat vrouwen vooral behoefte hebben aan ondersteuning inzake de persoonlijke effectiviteit en een goede werk-privé balans. Door het opzetten van coachingstrajecten voor vrouwelijke ondernemers, in samenwerking met Resilians, wil Reaal deze doelgroep meer aandacht geven. Dat is nodig om hen de juiste zorg te kunnen bieden. Bart Janknegt, directeur Marketing en Distributie Reaal; “Reaal vindt het maken van een weloverwogen keuze belangrijk. Ons advies is om bewust te kiezen voor een product dat bij jouw specifieke wensen past. De keuze voor onze AOV maken wij gemakkelijk door maatwerk te bieden en daarmee in te spelen op de behoeften van klanten.”

GEEN REACTIES