Spaarrentes laten nu ook stijging zien

Waar de hypotheekrentes al het hele jaar aan het stijgen zijn, bleven de spaarrentes nog achter. Vooral de rentes op de vrij opneembare spaarrekeningen veranderden nauwelijks. Daar lijkt nu verandering in te komen. LeasePlan Bank verhoogt de rente zelfs in een keer van 0,05% naar 0,4%, na een lange periode van gelijkblijvende rente. Vergelijkingssite Geld.nl houdt bij hoe de rentes veranderen en ziet vooral de depositorentes omhoog gaan.

Renteverhoging van ECB

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft in 2022 tot twee keer toe de rente verhoogd, terwijl dat in de elf jaar daarvoor nooit gebeurd was. In juli kwam de ECB met een forse verhoging van 50 basispunten. Daarmee kwam de rente op 0 procent uit. Dat betekent dat als banken hun geld bij de ECB stallen, ze daar niets voor krijgen, maar dat ze er ook niet meer voor hoeven te betalen. In juli was de verwachting al dat de rente vaker verhoogd zou gaan worden en dat is in september ook daadwerkelijk gebeurd.

Met een recordverhoging van 75 basispunten hoopt de ECB de inflatie te verminderen. Het geeft banken weer wat ruimte om de spaarrentes te verhogen, zodat het voor consumenten weer loont om hun geld op de spaarrekening te zetten. Dat zou moeten leiden tot minder uitgaven en een economie die tot rust komt. Met de huidige inflatie blijft de waarde van het spaarpotje echter nog steeds snel achteruit gaan.

Deposito’s

De rente op deposito’s begon het eerst te stijgen. Met name de deposito’s met een korte looptijd (1 jaar) zitten flink in de lift. Met enige vertraging volgden de deposito’s met een looptijd van 5 jaar en ook de 10-jaars deposito’s hebben sinds juni een flinke stijging doorgemaakt. Wie begin van dit jaar zijn geld voor een jaar vastzette, kreeg daar ongeveer 0,7% voor. Dat is inmiddels opgelopen tot 2%.

Banken terughoudender met rente vrij opneembare spaarrekening

In de rentes op de vrij opneembare spaarrekeningen zat in de eerste helft van het jaar nauwelijks beweging. Pas vanaf juni ziet geld.nl de gemiddelde rente langzaam stijgen. De hoogste rente die er te krijgen is, is wel behoorlijk gestegen: van 0,3% in juni naar 0,65% nu. Daarvoor moet je wel bij een buitenlandse bank zijn, namelijk de Renault Bank uit Frankrijk of de Big Bank uit Estland. LeasePlan Bank geeft ook een goed voorbeeld: na een jaar lang de rente op 0,05% gehouden te hebben, verhoogt deze bank de rente in een keer naar 0,4%.

Niet elke bank staat echter te springen om het voordeeltje van de gestegen rente met de klanten te delen. “Sinds juli zijn de ECB-rentes met in totaal 1,25% verhoogd, maar de grote banken hanteren nog steeds nagenoeg nul procent op hun spaarrekeningen,” zegt Amanda Bulthuis van Geld.nl. Deze banken zouden al over heel veel spaargeld beschikken en hoeven daarom minder moeite te doen om spaargeld aan te trekken. “Daarnaast speelt een rol dat banken voorzichtig zijn met het oog op een mogelijke recessie en de inflatie die maar hoog blijft. Toch zou het de grootbanken sieren als ze juist in deze economisch moeilijke tijden in elk geval de ‘kleinere’ spaarders toch wat rente gaven.”

Bron: geld.nl