Schaderesultaat Allianz Benelux verdubbeld

'Historisch' akkoord in woekerpolisaffaire tussen Allianz en consumentenorganisaties

Het resultaat op de schadeactiviteiten van verzekeraaar Allianz Benelux steeg in het afgelopen halfjaar van €25 mln naar €47 mln. De combined ratio daalde naar 97,7%.

Dat blijkt uit de cijfers die de verzekeraar vrijdag naar buiten bracht. Behalve een volgens Allianz ‘sterke technische performance’ bij schade was de stijging sterk, omdat het schaderesultaat in 2016 sterk negatief werd beïnvloed door de terroristische aanslagen in Brussel en de hagelstormen in juni. Het premie-inkomen schade steeg met ruim 10% naar €755 mln. De verzekeraar is nog niet tevreden over het segment motorrijtuigenverzekeringen, waar de resultaten naar eigen zeggen ‘tegenvallend’ waren.

De winst van het levenbedrijf bleef stabiel op €73 mln. De verzekeraar zegt last te hebben van de lage rente. Wel stegen de premie-inkomsten aanzienlijk, met bijna 29% naar ruim €1,4 mrd. De stijging was vooral te zien bij de Unit-Linked producten.

Allianz Benelux zet de komende tijd in op digitalisering in de Benelux-markt, aldus Anthony Bradshaw, Regional CEO van Allianz Benelux. “De wereld om ons heen verandert in een steeds sneller tempo. Daardoor moeten wij ons ook sneller aanpassen. Alleen dan kunnen we blijven voldoen aan de behoeftes van onze klanten.”