Ruimere verlengingstermijn bij poolovereenkomst

De NVGA en het Verbond van Verzekeraars hebben de verlengingstermijn van de poolovereenkomst verruimd van 2/1 naar 4/3 maanden.

Dat meldt de voorzitter van de NVGA, Ron Gardenier, in het aprilnummer van GA-magazine, het ledenblad van de volmachtorganisatie. De aanpassing is onderdeel van de nieuwe Voorbeeld Poolovereenkomst 2017. De verruiming zorgt er volgens Gardenier voor dat er nu meer tijd beschikbaar is om bij een opzegging van een poolaandeel door een verzekeraar, de benodigde capaciteit elders in te kopen. Garderniers noemt de verruiming een ‘belangrijk resultaat’.

Risicobeheersing
Behalve de poolovereenkomst is ook de Voorbeeld Samenwerkovereenkomst Volmacht (VSV) dit jaar vernieuwd. Zo is in de nieuwe VSV het dit jaar in gang gezette Werkprogramma Risicobeheersing Volmachten opgenomen. Dit werkprogramma is vooral een wens van toezichthouder DNB, die zich zorgen maakt over uitbestedingsrisico’s in de verzekeringsbranche. Het Werkprogramma is enerzijds een bundeling van al bestaande controle-activiteiten en anderzijds een verbetering van het in control zijn van de volmachtactiviteiten, stelt Adèle Jeuken, directeur Volmacht bij a.s.r. in GA-Magazine.

Volgens Jeuken dekt het Werkprogramma ‘aanzienlijk meer’ af dan het al bestaande Self Assesment Gevolmachtigde Agenten. ‘Door uitbreiding van het aantal vragen is het kwalitatief verbeterd. Getracht is om zaken dusdanig ‘SMART’ te benoemen dat de eenduidigheid en daarmee de waarde van terugkoppeling door verzekeraars kwalitatief beter is. Ook dwingt het de gevolmachtigde nog meer om zaken goed te agenderen en de periodieke controles goed te plannen en vorm te geven.’

Jeuken ziet het Werkprogramma als een marktbrede standaard. ‘Het geldt voor iedere gevolmachtigde. Volmacht is een professionele en in volume groeiende markt en daar horen bepaalde basisvoorwaarden en een borging van voldoende goede hygiëne bij.’