Resultaat Achmea stijgt dankzij rendementsmaatregelen

Achmea heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. Het operationeel resultaat over de eerste zes maanden nam toe tot €223 miljoen. In het eerste halfjaar van 2016 werd onder invloed van met name de aanzienlijke hagelcalamiteit nog een negatief resultaat geboekt: €41 miljoen negatief. Vooral de verbeterde prestaties op Schade vallen op, die zijn behaald ondanks het groeiende aantal (letsel)schadegevallen.

De solvabiliteit is ten opzichte van eind 2016 met 4 procentpunt gestegen tot 185%. Er is een groepsbrede structurele kostenreductie gerealiseerd van 8%. De positieve bijdrage van eerder getroffen rendementsmaatregelen worden nu zichtbaar, zei Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur, bij de presentatie van de cijfers.

Migratie 5 bedrijfstakpensioenfondsen
Het nettoresultaat nam toe tot €171 miljoen (eerste halfjaar 2016: €26 miljoen negatief). In het nettoresultaat is opgenomen het negatieve transactieresultaat op de geplande migratie van vijf verplichte bedrijfstakpensioenfondsen naar Centric. Daarnaast is over het afgelopen halfjaar een positief resultaat geboekt uit de afwikkeling van de overdracht
van de private banking activiteiten van Staalbankiers en de verkoop van Winnock.

Schade
Het resultaat op schadeverzekeringen is het eerste halfjaar aanzienlijk gestegen dankzij premie-, schadebeheersings- en kostenmaatregelen (o.a. verdere digitalisering). Centraal Beheer, Interpolis en FBTO kenden een verdere groei in klanten met een schadeverzekering tegen lagere kosten. Het operationeel resultaat op schadeverzekeringen bedroeg €105 miljoen (1e halfjaar 2016: €124 miljoen negatief).

Dit werd bereikt ondanks de groei van het aantal (letsel)schades door o.a. het toenemende gebruik van gebruik van mobiele apparaten. Het gebruik van smartphones en andere apparaten in het verkeer leidt tot een aanzienlijke toename van de kans op een ernstig ongeval. De trend van toenemende frequentie van nieuwe (letsel)schades zet daarmee door. De gecombineerde ratio schadeverzekeringen daalde van 109,5% (1e helft 2016) naar 96,5%.

Inkomen
De premieomzet uit Inkomensverzekeringen bleef stabiel. Het aandeel collectieve inkomensverzekeringen is gegroeid doordat werd in gespeeld op de nieuwe wetgeving met betrekking tot medewerkers met een tijdelijk dienstverband (BeZaVa7). Het resultaat op Inkomensverzekeringen nam toe tot €43 miljoen (eerste halfjaar 2016: €3 miljoen) door onder meer een hoger resultaat voorgaande jaren op WIA. Dit is mede het gevolg van de aanhoudende focus op schadelast-management en lagere instroom op oude jaren. Op recentere jaren neemt, in lijn met het landelijke beeld, de instroom in de WIA juist
toe. De gecombineerde ratio inkomensverzekeringen daalde van 100,5% (1e helft 2016) naar 84,1%.

Zorg
Het operationele resultaat bij de zorgverzekeringsactiviteiten bedroeg €28 miljoen. (1e halfjaar 2016: €2 miljoen). Ook hier namen de bedrijfskosten verder af. Het aantal nieuwe klanten steeg met bijna 20.000. De zorgactiviteiten boekten per saldo een hoger resultaat met enerzijds een gunstige ontwikkeling van de zorgkosten op het huidige tekenjaar en anderzijds lagere verwachte vereveningsbijdragen op voorgaande jaren. De afgelopen jaren hebben zorgverzekeraars de premiestijging beperkt gehouden door de inzet van reserves. Dit is uiteraard geen houdbare situatie, zo waarschuwde Achmea al eerder. Een premiestijging is te verwachten.

De gecombineerde ratio basiszorgverzekeringen bleef nagenoeg stabiel met 100,5% (1e helft 2016 100,7%). De gecombineerde ratio aanvullende zorgverzekeringen daalde licht van 96,2% (1e helft 2016) tot 95,0%.

Oudedagsvoorzieningen
Het operationele resultaat bedroeg €4 miljoen (1e halfjaar 2016: €13 miljoen negatief). Het resultaat verbeterde structureel door hogere baten en lagere kosten. De instroom van nieuwe klanten in het Centraal Beheer APF droeg met €1 miljard bij aan de stijging van het vermogen onder beheer bij Achmea Investment Management naar €117 miljard. Het resultaat verbeterde doordat de opstart- en investeringskosten zijn verminderd. Het beheer van de hypotheekportefeuille is succesvol overgebracht naar Quion.

Pensioen en Leven
Het operationele resultaat bedroeg €102 miljoen (1e halfjaar 2016: €187 miljoen). De periodieke premies op Pensioenen daalden in het eerste halfjaar van 2017 met ruim 20%. Dit is een direct gevolg van de overgang naar een ‘closed-book’ benadering voor deze portefeuille. Bij de serviceorganisatie Pensioen- & Leven werd een verdere sterke daling van de uitvoeringskosten gerealiseerd.

Bron: Achmea