Ramp MH17: verzekeraars doen geen beroep op molest

“Het Verbond van Verzekeraars is geschokt door de gebeurtenissen met vlucht MH17 gisteren en ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden. De alarmcentrales van verzekeraars – met als coördinator Eurocross – zullen alles in het werk stellen om hen bij te staan. Verzekeraars zullen geen beroep doen op de molestclausule”, aldus het Verbond in een persbericht..

De oorzaak van de vliegtuigramp staat nog niet vast, al is het inmiddels zeer waarschijnlijk dat de ramp is veroorzaakt door een luchtdoelraket, mogelijk afgevuurd door pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne nabij Donetsk. Dat zou betekenen dat – naar de letter van de wet – dekking is uitgesloten aangezien sprake is van (groot) molest of terrorisme.

Verzekeraars bieden dekking

Het Verbond van Verzekeraars bevestigt na consultatie van zijn leden dat verzekeraars in het geval van deze tragedie geen beroep zullen doen op de molestclausule. Het wettelijke verbod op het verzekeren van molest moet voorkomen dat verzekeraars onaanvaardbare financiële risico’s op zich nemen in onder meer oorlogssituaties, met negatieve gevolgen voor de overige verzekerden. Daarvan is in dit geval geen sprake.

Uit de consultatie is gebleken dat schade-, levens-, pensioen- en uitvaartverzekeraars hierin heel duidelijk in deze situatie één lijn trekken en dekking en hulpverlening zullen bieden voor alle particuliere verzekeringen. Voor de reisverzekeraars is Eurocross de coördinerende alarmcentrale.