Pricewise: zorgverzekeraars opnieuw traag met zorgafspraken

Pixabay

Ondanks aansporingen van Minister Bruins van VWS maakten ook dit jaar zorgverzekeraars pas laat in het jaar hun afspraken met zorgverleners bekend.

Dat meldt vergelijkingssite Pricewise op basis van een eigen inventarisatie. Voor het polisjaar 2019 hebben de vier grote zorgverzekeraars – VGZ, Zilveren Kruis, CZ en Menzis – de contractering van alle zorgverleners zoals apothekers en fysiotherapeuten niet voor het einde van het jaar rond. De afspraken tussen de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen waren wel voor de jaarwisseling rond, maar waren pas heel laat bekend, aldus Pricewise. In de afgelopen tijd werd wel duidelijk dat de onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders vaak hard tegen hard gingen. Lang niet alle zorgaanbieders zijn blij met de door Minister Bruins afgesproken uitgavenplafonds en zijn (nog) niet ingesteld op de verschuiving van tweede- naar eerstelijnszorg, een beweging die verzekeraars willen maken.

Een ongewenst gevolg van de late afspraken is dat het wederom lastig is voor consumenten om tijdig een geïnformeerde keuze te maken, stelt Hans de Kok, directeur van Pricewise. Dit druist volgens hem in tegen het doel van de overheid om het zorgstelsel zo begrijpelijk en makkelijk mogelijk te houden, zodat consumenten de beste keuze kunnen maken voor hun zorgverzekering. ‘Dit zou ook zomaar effect kunnen hebben op het lage jaarlijkse aantal zorgoverstappers.’

Consumenten hebben feitelijk een zeer korte ‘overstapwindow’ om een volledig gefundeerde keuze te maken voor hun zorgverzekering. 28,5% van de mensen met een combinatie- of naturapolis zegt de bekendmaking van de contracteringen af te wachten. Pricewise zegt dit terug te zien in het overstapmoment van veel mensen. ‘De helft van de overstappers sluit de zorgverzekering pas af in de laatste week van het jaar. 32% van de overstappers stapt zelfs pas over in de laatste drie dagen.’

Onvolledige informatie kan tot vervelende verrassingen leiden, signaleert Pricewise. Dit blijkt uit het aantal Nederlanders dat in 2018 geconfronteerd werd met onverwachte zorgkosten. ‘Ruim 20% van de Nederlanders die onverwachte zorgkosten hadden in 2018, had hiermee te maken omdat de zorg bij een zorgverlener niet volledig werd vergoed door de zorgverzekeraar. 7,1% van de Nederlanders werd in 2018 zelfs niet geholpen bij de zorgverlener naar keuze omdat deze geen afspraken had met de zorgverzekeraar.’

De Kok van Pricewise pleit ervoor om tegelijk met het bekendmaken van de zorgpremie ook de informatie rond de zorgafspraken en contracteringen naar buiten te brengen. ‘Deze informatie is essentieel voor consumenten, omdat deze van invloed kan zijn op de keuze voor een bepaalde zorgverzekeraar. Het is vooral belangrijk voor mensen met een naturapolis of combinatiepolis dat ze weten bij wie ze terecht kunnen. Dat voorkomt dat zij later voor onverwachte zorgkosten komen te staan omdat zij gebruikmaken van een niet-gecontracteerde al dan niet aanvullende zorgverlener.’

GEEN REACTIES