Premievolume Vereende blijft groeien

Het premievolume van de verzekeringsportefeuille van de Vereende is in 2020 opnieuw toegenomen: van €45,5 miljoen naar €53,0 miljoen verdiende premie, een stijging van 16,5%. Afgelopen jaar, waarin de Vereende het tachtigjarig jubileum vierde, lag de nadruk op het verder professionaliseren van de interne organisatie, zo meldt het deze week verschenen jaarverslag.

De solvabiliteit steeg afgelopen jaar opnieuw, en wel naar 156%, met name door een positief resultaat van €3,5 miljoen. Deze waarde voldoet aan de interne norm van 150%. In het vernieuwde kapitaalbeleid is nu een streefwaarde voor de solvabiliteit van 175% geïntroduceerd. De netto combined ratio kwam in 2020 uit op 91,7% onder andere door een verbeterde schaderatio (een positief uitloopresultaat en positief corona-effect).

Motorrijtuigverzekeringen
De groei in de branche motorrijtuigverzekeringen was het hoogste: 27%, ondanks de Covid-crisis. De taxiportefeuille is daar de veroorzaker van, maar ook de personenauto’s hebben gezorgd voor premiegroei. Een beperkt gedeelte van de groei komt voort uit premieverhogingen op personenauto’s.

In 2019 steeg het aantal verzekerde taxi’s nog explosief, van minder dan 800 naar meer dan 6.300 polissen. In 2020 daalde het aantal weer – na een stijging in het eerste kwartaal naar 6.800 – naar 4.900 polissen. Een belangrijke reden hiervoor is het vrijwel stilvallen van de vraag naar taxiritten ten gevolge van de Covid-crisis. De schadelastontwikkeling voor taxi’s is nog steeds een marktbrede zorg en ook voor de Vereende nog onzeker.

Ook de portefeuille van bezorgbrommers blijft groeien. Deze ondernemersgroep kon juist profiteren van de maatregelen als gevolg van de Covid-epidemie. Belangrijkste zorg blijft de schadefrequentie op dit deel van de portefeuille. In 2020 is om die reden besloten de SVI-verzekeringen met een ‘opzittende’ risico te beëindigen.

BAVAM-polis
De premiestand van de BAVAM-portefeuille, de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor intermediairs, daalde aan het einde van 2020 licht ten opzichte van 2019. Het aantal polissen daalde in 2020 met ongeveer 5%. Afgelopen jaar is een analyse van de BAVAM-portefeuille gemaakt en daarnaast is een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Dit leidde tot enkele productaanpassingen zoals de mogelijkheid van een cyberdekking. De Vereende ervaart met de BAVAM, meer dan in het verleden, concurrentie van andere aanbieders.

Missie
In 2020 is de grondige analyse van de portefeuille Motorrijtuigen, de herijking van het kapitaalbeleid en het verbeteren van het inzicht in de kostentoerekening voortgezet. Ook is een start gemaakt met herbeoordelingen van zakelijke brand- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen.

Ook was de vangnetverzekeraar in 2020 druk in de weer om de relevantie van haar missie ‘oplossingen bieden voor maatschappelijke issues in de verzekeringsbranche’ te kunnen laten zien. Zeker ook in het licht van extra problemen bij klanten als gevolg van de pandemie. Preventie is daarbij een steeds belangrijker element geworden. Vanwege corona kwamen meer particuliere klanten in betalingsproblemen en zakelijke klanten zagen hun werkzaamheden stilvallen of minimaliseren. De Vereende monitort deze ontwikkelingen en beoogt voortdurend mee te denken over oplossingen om de effecten voor haar klanten zoveel mogelijk te beperken.

Zo is er samen opgetrokken met de NVVK (Vereniging voor schuldhulpverlening) en het Verbond van Verzekeraars om lagere inboedel- en AVP-premies te rekenen voor consumenten die starten met een hulpverleningstraject. Ook is er voor taxiondernemers die door corona hun werk stil zagen vallen, de mogelijkheid geboden om na afmelding bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer de WA-dekking op te schorten en indien gewenst in een (beperkt) cascodekking om te zetten. In het najaar kwam daar de mogelijkheid bij om een aanvullende dekking te krijgen als de taxi ook gebruikt werd voor pakketbezorging.

Bron: Vereende