‘Pensioenfondsen nemen beleid hypotheekaanbieders over’

AFM: reclames moeten duidelijk zijn over risico’s van beleggen
© Pixabay

Het ontbreekt veel pensioenfondsen aan eigen risicobeleid omtrent het beleggen in Nederlandse hypotheken. Dat stelt toezichthouder DNB na eigen onderzoek.

DNB deed dit jaar een zogeheten ‘on-site’ onderzoek bij pensioenfondsen naar de beleggingen die de fondsen doen in Nederlandse hypotheken. Het aandeel hypotheken is de afgelopen jaren gegroeid naar gemiddeld 2,4%, met uitschieters naar wel 20%. De toezichthouder vindt de kwaliteit van de risicobeheersing voor deze beleggingen ‘wisselend’.

DNB signaleert ten eerste dat fondsen geen eigen beleid hebben voor beleggingen in hypotheken. Bijvoorbeeld op welke manier het fonds in de categorie wil beleggen en hoe dit aansluit bij haar algehele beleggings- en risicobeleid. Hoe ga je als fonds bijvoorbeeld om met het illiquide karakter van een hypotheekbelegging. Vaak wordt het beleid van de aanbieder overgenomen, in plaats van eerst zelf beleid te formuleren. Voor pensioenfondsen zijn deze aanbieders meestal zogeheten regiepartijen zoals MUNT en Dynamic Credit. DNB wil dat pensioenfondsen zelf uitgangspunten formuleren voor onder meer NHG, schuld/marktwaardeverhouding, looptijden, rentevasteperiodes, het type hypotheken, bijzonder beheer en de (minimaal) vereiste spreads op hypotheken.

Daarnaast hebben de hypotheekaanbieders/regiepartijen (indirect) invloed op de manier waarop pensioenfondsen de hypotheekportefeuille op de balans waarderen. De aanbieders gebruiken voor het berekenen van de contante waarde van de portefeuille vaak alleen eigen offertetarieven en pensioenfondsen nemen dit in hun waarderingsmethodiek vervolgens onbedoeld mee. Bovendien hebben een aantal pensioenfondsen volgens DNB bij de waardering onvoldoende zicht op het zogeheten prepayment risk, het risico op vervroegde aflossing.

Bron: DNB Nieuwsbrief Pensioenen