Pensioenfederatie: vertraging wetsvoorstel fusie bedrijfstakpensioenfondsen dreigt

Pensioenfederatie vreest verdere vertraging wetsvoorstel
© Px

De Pensioenfederatie maakt zich zorgen over verdere vertraging die dreigt te ontstaan bij het wetsvoorstel inzake het faciliteren van fusies van verplichtgestelde bedrijfstakpensioenfondsen met tijdelijk afgescheiden vermogens. De pensioenfederatie meldt deze zorgen in een persbericht, nadat staatssecretaris Klijnsma een brief aan de Kamer heeft gestuurd over de voortgang van het wetsvoorstel.

Op 22 december 2016 heeft de staatssecretaris de Kamer op de hoogte gesteld van de hoofdlijnen en randvoorwaarden waaronder fusie van verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen met tijdelijk afgescheiden vermogens mogelijk kan worden gemaakt. De sector en Tweede Kamer hadden in 2016 aangedrongen op oplossingen die in 2017 in werking konden treden. Het indienen van het wetsvoorstel was voorzien voor 1 mei, maar die datum schuift naar achteren. Daardoor is de pensioenfederatie bang dat de inwerkingtreding van het wetsvoorstel per 1 januari 2018 op losse schroeven komt te staan. De federatie constateert dat een oplossing te lang uitblijft. ‘Dit is niet in het belang van de deelnemers.’

De staatssecretaris schetst in haar brief het proces dat zij voor ogen heeft om de wet toch per 1 januari 2018 in werking te laten treden. ‘Gegeven de urgente behoefte’ ziet zij af van internetconsultatie. Ze streeft ernaar om voor het meireces het wetsvoorstel voor een toezichttoets te sturen naar de DNB en de AFM. Als die geen substantiële punten vinden, zou het voorstel voor het zomerreces aan de Raad van State voorgelegd kunnen worden.

Bron: Pensioenfederatie