(Findinet) Onterechte aanval WPC op ING Verzekeringen

WPC stelt ING Verzekeringen ten onrechte in een kwaad daglicht met betrekking tot de uitvoering van het ‘woekerpolisakkoord’. ING laat polishouders niet wachten tot WPC akkoord gaat.

"De onderhandelingen tussen Stichting WPC (Woekerpolis Claim) en de verzekeraars van ING Groep (Nationale-Nederlanden, ING Verzekeringen en RVS) over de nadere uitwerking van het in 2008 door hen gesloten woekerpolisakkoord, zijn in een ernstige impasse geraakt. ING weigert op essentiële punten om zich aan te sluiten bij de vorig jaar door WPC met Achmea, AEGON en Delta Lloyd gesloten uitwerkingsregelingen. Hiermee negeert ING ook een dringende oproep van minister De Jager van Financiën aan verzekeraars", meldt WPC in een persbericht.

De feiten

ING heeft eind 2008 zowel met de stichting Verliespolis als de stichting Woekerpolisclaim een overeenkomst gesloten over de vergoeding bij beleggingsverzekeringen. In de overeenkomst zijn onder meer afspraken gemaakt over het kostenniveau van beleggingsverzekeringen. Als het kostenniveau over de gehele looptijd van een verzekering gemiddeld boven het afgesproken maximum komt, komt de verzekering in aanmerking voor een vergoeding.

Met beide stichtingen is vervolgens intensief overleg gevoerd over de vaststellingsovereenkomst. Met Stichting Verliespolis is die overeenkomst inmiddels volledig afgerond. "Wij betreuren het dat WPC niet bereid is gebleken deze overeenkomst mede te ondertekenen", aldus ING.

Een belangrijk onderdeel van deze overeenkomst is de zinvolle uitnutting van de € 70 miljoen die ING beschikbaar heeft gesteld voor polishouders die in een schrijnende situatie zijn gekomen. "De nu met Verliespolis gesloten overeenkomst bevat een afgewogen regeling voor die categorie polishouders. Wij zijn er van overtuigd dat deze overeenkomst daarmee volledig in lijn is met de brief van de Minister van Financiën van 16 december 2010."

ING benadrukt dat het bovenal in het belang van de polishouders is dat er snel duidelijkheid komt over een eventuele tegemoetkoming en de hoogte daarvan. "Daarom starten wij met de uitvoering van de overeenkomst. Dat gaan we nu dus ook doen, Stichting Verliespolis steunt ons in deze aanpak."

Actief informeren

Daarnaast werkt ING aan flankerend beleid. "Het zal dus niet blijven bij alleen het compenseren van polishouders. Door het uitvoeren van de tegemoetkomingsregeling hebben klanten een (gerepareerd) product met een afgesproken maximum kostenniveau. Wij zullen de klant daarnaast actief informeren over het product en wijzen op alternatieve mogelijkheden voor het geval het product niet meer past bij de huidige situatie van de klant. Al die inspanningen zijn er op gericht om uiteindelijk het vertrouwen van klanten weer terug te winnen."

ING erkent op een paar punten verschil van inzicht met WPC te hebben, zonder daarop verder inhoudelijk te willen ingaan. "Onze inspanningen blijven er op gericht om ook met WPC een vaststellingsovereenkomst te tekenen, voor zover dat binnen de overeenkomst past die we in 2008 met hen op hoofdlijnen hebben afgesproken.

GEEN REACTIES