Omzet ABN Amro Verzekeringen stabiliseert in 2019

px

ABN Amro Verzekeringen heeft afgelopen jaar een minieme stijging gerealiseerd van de omzet: een plus van 2 mln euro naar €561 mln.

Dat blijkt uit het jaarverslag van NN Group dat ruim een week geleden werd gepubliceerd. ABN Amro Verzekeringen was aanvankelijk een joint venture tussen Delta Lloyd (51%) en ABN Amro (49%), maar kwam vanwege de overname van Delta Lloyd door NN Group derhalve voor 51% in bezit van laatstgenoemde.

In de cijfers wordt geen uitsplitsing gemaakt tussen premie-inkomsten en beleggingsresultaat. In 2018 bedroeg het premie-inkomen van de schadetak €268 mln en van het levenbedrijf €225 mln. Bij het levenbedrijf bestaat het grootste deel van de premies uit index-linked en unit-linked polissen. Bij de schadetak is de categorie ‘brand’ het grootst, gevolgd door motorrijtuigenverzekeringen en rechtsbijstand.

Mede door een daling van de bedrijfskosten en de schade-uitkeringen steeg de nettowinst van ABN Amro Verzekeringen met 10 mln naar €42 mln. Het totaal bedrag aan verzekeringsverplichtingen (leven plus schade) nam in 2019 af met 1,5% naar iets minder dan 4,4 mrd euro.

Overigens kwam vorige week naar buiten dat de verzekeraar van DNB is beboet, vanwege het te laat aanleveren van financiële rapportages. Het betrof rapporten over het vierde kwartaal van 2018. Het boetebesluit dateert van december vorig jaar.