NVB: meer financiële prikkels nodig voor duurzaamheid

Sustainable development goals
© Px

Verruiming van de NHG voor energiezuinige woningen, meer stimulansen voor de kantorenmarkt om te investeren in duurzame projecten. Het zijn enkele ideeën die de Nederlandse Vereniging van Banken spuit in het discussiestuk Sustainable Development Goals.

In 2015 hebben de Verenigde Naties de Sustainable Development Goals (SDGs) gelanceerd. Deze moeten een denkkader bieden voor duurzame ontwikkeling. Het bedrijfsleven wereldwijd is gevraagd om bij te dragen aan realisatie van deze ontwikkelingsdoelen. De Nederlandse bankensector wil daarin een actieve rol blijven spelen.

Daarnaast heeft De Nederlandsche Bank (DNB) het Platform voor Duurzame Financiering opgericht, waarin de financiële sector samenwerkt met toezichthouders en overheid aan maatschappelijke vraagstukken.

Klimaat
Banken nemen al diverse initiatieven maar erkennen dat er ruimte is voor verbetering, bijvoorbeeld door sneller van elkaar te leren welke maatregelen werken. Zo zouden klimaatrisico’s moeten worden geïntegreerd in financiële risicomodellen. Banken gaan deze ideeën verder uitwerken in het Platform voor Duurzame Financiering van DNB.

Bij koopwoningen speelt bijvoorbeeld het probleem dat de terugverdientijd van veel investeringen in verduurzaming langer is dan de eigenaar van een woning in de woning blijft wonen. Daarom stelt de NVB voor om de mogelijkheden van zogenaamde gebouwgebonden financiering te verkennen. De plicht tot aflossing blijft daarbij bij het pand en wordt bij verkoop van het pand overgedragen op de nieuwe eigenaar.

Daarnaast kan de financieringsruimte voor energie-efficiënte woningen worden verruimd
door hypotheken met een gunstig label als pakket aan institutionele beleggers aan te bieden.

Voor de categorie toekomstige ouderen is de vraag wat de financiële sector kan doen om eraan bij te dragen dat voldoende vermogen wordt opgebouwd dat ook echt inzetbaar is wanneer nodig. Veel ouderen hebben vermogen opgebouwd, maar dat zit vast in hun huis. Voor die categorie kan ‘ontschotting’ van de financieringsstromen voor wonen, zorg en pensioen een oplossing bieden om hen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen in een ‘smart home’ met alle benodigde technologie die zorg-op-afstand mogelijk maakt.

Bron: NVB