Nog drie op tien hypotheekadviezen met provisie

De AFM Consumentenmonitor constateert een halvering van het aantal adviezen dat betaald wordt via provisie.

Twee jaar geleden werden nog zes van de tien hypotheekadviezen via provisie betaald. Met het provisieverbod voor complexe financiële producten is deze beloningsvorm vanaf 1 januari 2013 voor hypotheken verboden.

Ondanks de veranderende betalingsmodellen voor intermediairs zijn er geen belangrijke verschillen van waar men de hypotheek afsluit, vergeleken met eerdere metingen in 2010 en 2011. Vier van de tien sluit direct bij aanbieder, 35% via een tussenpersoon en 20% via een hypotheekwinkel. Ruim de helft maakt dus nog steeds gebruik van een tussenpersoon. Van deze groep weet een op de acht niet hoe zijn tussenpersoon beloond wordt. Van de sluiters via het directe kanaal weet 22% niet hoe zijn adviseur betaald wordt.

Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de vorige meting.

Wel doen consumenten nu zelf meer huiswerk. Gemiddeld besteedt men 7 uur aan gesprekken met adviseur(s) om een keuze te maken voor de soort hypotheek en de aanbieder. Daarnaast stopt met nog eens 7 uur aan eigen tijd in onderzoek naar hypotheken. Eind 2010 was men 5,8 uur bezig met zelf informatie zoeken.

Aflopen rentevastperiode

Het aflopen van de rentevastperiode is een belangrijke reden om een hypotheek over te sluiten. Bijna een derde van de hypotheekadviezen wordt betaald door provisie. Dit blijkt uit een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder consumenten.
Ruim een derde van de recent afgesloten hypotheken is van een oversluiter, een kwart is van een starter. Voor in totaal 22% van de recente sluiters is een aflopende rentevastperiode reden voor een nieuwe hypotheek.

Ruim de helft van de hypotheekeigenaren wordt uiterlijk twee maanden voor het verlopen van de rentevastperiode geïnformeerd. Ongeveer 15% van de consumenten zegt niet of minder dan een maand van tevoren hierover geïnformeerd te zijn. Het prolongatievoorstel valt voor ruim één op de drie personen tegen.

De AFM vindt dat voorzienbare teleurstellingen bij klanten moeten worden voorkomen bij het verlengen van de rentevastperiode bij hypotheken. Een financiële instelling kan het belang van de klant centraal stellen door dat goed te regelen en op tijd een nieuw aanbod te doen.

Deze Consumentenmonitor is uitgevoerd in oktober/november 2011