NN: veel Nederlanders willen betere bescherming tegen cybercriminaliteit

NN: veel Nederlanders willen betere bescherming tegen cybercriminaliteit

Ruim de helft van de Nederlanders wil graag goed beschermd zijn tegen cybercriminaliteit, maar slechts 4,8% is daadwerkelijk verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek dat Nationale-Nederlanden heeft laten uitvoeren door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard. Om te zorgen dat mensen zich gemakkelijker kunnen beschermen tegen de gevolgen van cybercriminaliteit voegt Nationale-Nederlanden de dekking cybercriminaliteit en de diensten van de Cyberservice standaard toe aan de inboedelverzekering.

Een verzekering afsluiten tegen inbraak of brand is vrij gebruikelijk en in sommige gevallen zelfs verplicht. Cybercriminaliteit is echter iets wat vaak vergeten wordt. Toch komt het vaak voor en maken mensen zich er meer zorgen over dan over andere vormen van criminaliteit. Maar liefst bijna 87% van de respondenten in het onderzoek geeft aan zich hier zorgen om te maken. Diefstal (79%) en woninginbraak (70%) zijn ook dingen waar mensen zich zorgen om maken, maar hiervoor zijn ze vaak wel verzekerd.

Ruim 40% is of kent een slachtoffer

Van de ondervraagden geeft 40,9% aan dat zij zelf getroffen zijn door cybercriminaliteit of dat ze iemand kennen die hier slachtoffer van is geworden. In veel gevallen (35,4%) levert dit financiële schade op. Ook komt het vaak voor dat de toegang tot een apparaat (tijdelijk) is vergrendeld (22,1%) of vergrendeld is met als doel om af te persen (10,5%). Een andere vervelend gevolg van cybercriminaliteit is de diefstal van data, zoals foto’s, video’s of persoonlijke gegevens (18,8%).

Opvallend is dat 25,3% van de Nederlanders zegt zich tot hun verzekeraar te wenden als ze te maken krijgen met cybercriminaliteit, terwijl slechts 4,8% hiervoor verzekerd is. Wel geeft 53,8% aan zich beter te willen beschermen. Nationale-Nederlanden wil hier een rol in spelen. Daarom wordt de Cyberservice een standaard onderdeel van de inboedelverzekering. Deze service bestaat uit een dekking voor als klanten zijn financiële schade lijden door cybercriminaliteit en toegang tot de Cyberwacht. Met de Cyberwacht krijgen klanten hulp bij het oplossen van een incidenten maar ook bij het nemen van preventieve maatregelen.

“De hulp die wij slachtoffers van cybercriminaliteit kunnen bieden gaat verder dan het uitkeren van schadevergoedingen”, zegt Joeri Jedeloo, Manager productmanagement, Pricing & Expertise Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden. “Drie jaar geleden introduceerden we voor het MKB de zogenoemde Cyberwacht. Deze dienst bestaat uit een team van specialisten die assisteren bij het oplossen van een cyberincident of het nemen van preventiemaatregelen. Denk hierbij aan hulp bij het instellen van een tweestapsverificatie, het maken van een back-up of het installeren van een virusscanner en passwordmanager. Nu is het tijd om ook onze particuliere klanten hierin bij te staan.”

Bron: Nationale-Nederlanden

GEEN REACTIES