Nibud: check, plan, spaar

Nibud: check, plan, spaar

Zo’n 35 % van de huishoudens heeft betalingsproblemen. Rekeningen te laat betalen, aanmaningen ontvangen en geen geld kunnen opnemen zijn de meest voorkomende symptomen van betalingsachterstanden. Dit meldt het Nibud in het onderzoeksrapport Kans op financiële problemen 2016.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral mensen die geen spaargeld hebben, ongestructureerd met hun geld omgaan en geen geordende administratie hebben, de grootste kans lopen om financiële problemen te krijgen.

De financiële hulpverlening moet daarom de houding, vaardigheden en het gedrag van personen centraal stellen bij het voorkómen en aanpakken van financiële problemen, aldus het Nibud. Door personen te leren, te motiveren en te activeren om hun administratie bij te houden, uitgaven te controleren en een buffer op te bouwen, kan hun risico op betalingsproblemen worden verkleind.

Vuistregels

Het Nibud heeft drie concrete vuistregels geformuleerd voor gezond financieel gedrag: Check wekelijks uw saldo en uitgaven; plan jaarlijks uw inkomsten en uitgaven; spaar maandelijks 10 procent van uw inkomen. De vuistregels zijn een vertaling van de Nibud-competenties voor financiële zelfredzaamheid.

De vuistregels zijn met name ontwikkeld voor de doelgroep die wel aandacht aan de financiën wil besteden, maar niet precies weet hoe en er vooral niet te veel tijd aan wil besteden. Deze groep noemt het Nibud de gemaksgeoriënteerden. Het Nibud heeft een e-mailcoachingsprogramma ontwikkeld waarin mensen worden begeleid naar financieel gezond gedrag.

(Nibud)

 

GEEN REACTIES