(Findinet) MKB-ers zien omzet stijgen door netwerken

Online netwerken is in het MKB inmiddels populairder dan het reguliere netwerken. Beide vormen worden tegelijkertijd ingezet.  Succesvol netwerken levert volgens een groot deel van de ondernemers aantoonbaar omzetverhoging op. Ondernemers in het MKB geven per jaar gemiddeld ruim duizend euro uit aan netwerken. Het kost ze ongeveer vier uur per week. Dit komt naar voren uit onderzoek van De Zaak in samenwerking met ING Economisch Bureau.

Vier op de vijf ondernemers netwerkt wel eens. Tweederde van hen neemt deel aan traditionele netwerken, zoals brancheverenigingen, congressen, workshops of seminars. Een nog iets groter deel (71%) is actief op online netwerken. Slechts vijf procent van de ondernemers is niet van plan om te netwerken.

Maar liefst 91% van de online netwerkende ondernemers maakt gebruik van LinkedIn.
Facebook (40%), Twitter (34%) en Hyves (30%) volgen op ruime afstand. Met regelmaat het eigen profiel bijwerken, actief op zoek gaan naar contacten en andere initiatieven ondernemen, doet maar 58% van de ondernemers die online netwerken. Ook deze vorm van netwerken kost ze gemiddeld 2 uur per week, maar de kosten zijn met 104 euro per jaar beduidend lager dan het reguliere netwerken.

Twee van de vijf netwerkende ondernemers zegt dat de omzet is verhoogd als gevolg van hun online netwerkactiviteiten. Ze berekenen dit samen op 8,6% omzetstijging.

GEEN REACTIES