Minder scheidingen door woningtekort en corona

© Mohamed Hasan, Pixabay

De woningmarkt en de coronapandemie hebben invloed op het aantal echtscheidingen. In geen jaren gingen zo weinig gehuwden uit elkaar: in de maand september dook het aantal echtscheidingen onder de 2000, aldus recente CBS-cijfers. Dit is geheel tegen de verwachtingen in.

Veel mensen namen in de coronaperiode het zekere voor het onzekere en hebben hun scheiding uitgesteld. De scheidingsexperts rekenden daarom op een zogenoemd inhaaleffect in de maanden na de zomer door de toenemende vaccinatiegraad en het afnemen van de onzekerheid rond corona. Maar dit effect bleef uit. In september, toen de coronasituatie nog enigszins positief leek, daalde het aantal scheidingen zelfs onder de grens van 2.000 ontbindingen per maand tot 1.934 scheidingen.

Lockdown

Sinds 2014 daalt het aantal scheidingen (cijfers CBS). Dit komt enerzijds doordat er steeds minder mensen een huwelijkse verbintenis aangaan, aldus online scheidingsplatform Uitelkaar.nl. Vooral jongeren kiezen steeds meer voor een geregistreerd partnerschap of samenwonen. Anderzijds zorgde de economische situatie na de eerste lockdown voor een daling van de scheidingen. Over het algemeen zien we in tijden van economische tegenspoed dat samenwoners sneller uit elkaar gaan, maar huwelijken minder snel ontbonden worden. De reden hiervoor is dat een echtscheiding nogal wat financiële gevolgen met zich meebrengt.

Daarnaast speelt de huidige situatie op de woningmarkt een grote rol. Door de stijgende huizenprijzen en het gebrek aan woningen (zowel koop als huur) is het voor veel mensen lastig om aan een nieuwe woning te komen.

Voorlopig maar bij elkaar blijven

Kaspar Scheltema, CEO van Uitelkaar.nl verwacht dat de daling met de nieuwe lockdown in het vooruitzicht nog even zal aanhouden, maar dat als de onzekerheid rond corona afneemt, het inhaaleffect uiteindelijk wel te zien zal zijn. “Hoe groot dat effect is, zal mede afhangen van de ontwikkelingen op de woningmarkt. Zolang het moeilijk is om aan een huis te komen, zal er voor een aantal stellen niks anders opzitten dan voorlopig maar bij elkaar te blijven. Om na een 20-jarig huwelijk weer bij je ouders te gaan wonen, heeft niet ieders voorkeur. Wat we wel hebben gezien is dat mede dankzij corona steeds meer stellen ervoor kiezen online hun scheiding te regelen. Ondanks de dalende trend, zien wij juist een stijging van het aantal ontbindingen via de online route”, aldus Scheltema.

Bron: Uitelkaar.nl