Merkdealers verdienen goed aan autoverzekering

Merkdealers verdienen goed aan autoverzekering
© Pixabay

Autoverzekeringen afgesloten bij de merkdealer hebben een hogere premie dan vergelijkbare autoverzekeringen die elders zijn afgesloten. Gemiddeld is een autoverzekering bij de dealer maar liefst 15% tot 103% duurder. Dat blijkt uit dataonderzoek van vergelijkingswebsite Pricewise.

In de eerste helft van dit jaar zijn (operational lease niet inbegrepen) meer dan 130.000 auto’s verkocht, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder. Een autoverzekering via de merkdealer kan zo maar € 709,- euro per jaar duurder uitvallen dan een vergelijkbaar alternatief van een andere verzekeraar. Daarnaast ‘sturen’ deze verzekeringen de auto-eigenaar voor elke reparatie naar de merkdealer. Wordt de auto gerepareerd bij een andere dealer, dan kan het eigen risico voor de klant oplopen tot maar liefst € 500,-.

Nieuwwaarderegeling
Ook geldt de nieuwwaarderegeling bij merkverzekeringen alleen als de verzekerde voor dezelfde auto kiest bij zijn huidige merkdealer. Tot slot kan een consument bij de merkdealer niet altijd terecht voor objectief advies over welke autoverzekering het best bij de bestuurder en de nieuwe auto past.

Rekenvoorbeelden
Een allriskverzekering via de merkdealer voor de Volkswagen Polo is 74% duurder dan een vergelijkbare autoverzekering met dezelfde dekking via verzekeraar InShared. Hetzelfde geldt voor een allriskverzekering voor een nieuwe SEAT Arona, waarvan in de eerste helft van 2018 1.121 zijn verkocht.

Een bezitter van een Mercedes-Benz A-Klasse uit 2018 kan zelfs € 709,44 per jaar besparen als deze niet kiest voor de allriskverzekering van Mercedes zelf, maar voor het vergelijkbare alternatief van InShared. De allriskverzekering van InShared biedt een vergelijkbare dekking, maar hiervoor betaalt de verzekeringsnemer een maandpremie van € 57,26. Flink lager dan de maandpremie van Mercedes: die ligt op € 116,38 en is daarmee 103% hoger dan die van InShared. In 2018 zijn er al 1.296 Mercedessen A-klasse verkocht.

Ook de eigenaar van een ŠKODA Rapid Spaceback uit 2018 kan flink wat besparen. Van deze auto zijn er 672 verkocht in 2018. De verzekering voor deze auto kost via de dealer € 75,82 per maand, een vergelijkbaar alternatief van Allsecur kost € 48,84 per maand: een jaarlijks bespaarpotentieel van € 323,76. De merkverzekering is in dit geval 55% duurder dan die van Allsecur.

Schadesturing
Afgezien van de premie heeft een autoverzekering die niet via de merkdealer is afgesloten, vaak voordeel voor de klant op het gebied van schadesturing. De klant kan daarmee bij alle herstelbedrijven terecht waar de verzekeraar een contract mee heeft, zonder daar een hoger eigen risico voor te moeten betalen.

In de praktijk betekent dit vaak dat er een herstelbedrijf in de buurt is waar de klant heen kan. Bij merkverzekeringen daarentegen is de autobezitter meestal ‘verplicht’ om de reparatie te laten uitvoeren bij een merkdealer. Gaat hij naar een andere autodealer, dan moet hij vaak flink extra eigen risico betalen. Vooral bij Mercedes kunnen de reparatiekosten zo flink oplopen: bij een niet-Mercedes-herstelbedrijf betaalt de pechvogel 10% van het schadebedrag. Een verzekering bij een reguliere verzekeraar biedt dus, met het oog op de kosten, meer vrijheid.

Verkoopmarges gedaald
Hans de kok, directeur van Pricewise, merkt op dat het aanbieden van merkverzekeringen een manier is om klanten voor langere tijd aan de garage en het merk te binden. “Daarnaast kunnen autodealers zo meer service verlenen en verdienen aan de verkoop van auto’s. De verkoopmarges in de autowereld zijn flink gedaald de afgelopen jaren, dus dealers moeten het steeds meer hebben van extra’s – zoals verzekeringen – maar vooral van service, onderhoud en schadeherstel.”

Autoverkoper heeft niet altijd Wft-diploma
De showroom is de primaire plek waar automerken hun verzekeringen aanbieden. “Logisch,” vindt De Kok. “Als mensen een auto kopen, willen ze meteen goed verzekerd de weg op. De aanschaf is daar het geschikte moment voor. Maar let op; de verkoopadviseurs bij een autodealer zijn niet altijd bevoegd om advies te geven over de autoverzekering. Als zij geen Wft-diploma hebben, mogen ze enkel objectief weergeven wat de opties voor klant zijn, zonder te adviseren. Daarnaast zijn de merkverzekeringen lastig te vergelijken.”

Onderzoeksverantwoording
In totaal vergeleek Pricewise de verzekeringspremies en polisvoorwaarden voor (bijna) gloednieuwe auto’s van acht bekende merken: Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Peugeot, SEAT, ŠKODA en Volkswagen. Voor de vergelijking werd gebruikgemaakt van een standaardprofiel; een 38-jarige bestuurder uit Diemen met 5 schadevrije jaren die tot 12.000 kilometer per jaar rijdt. Vergelijkbare verzekeringen werden geselecteerd op basis van de volgende criteria: geen eigen risico bij schade (bij aangesloten herstelbedrijf) en een nieuwwaarde-/aanschafwaarderegeling van minimaal drie jaar.

Bron: Pricewise

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES