Jan Aikens: Meer nekken gevraagd

Michael Mackaaij, directeur van Multisafe moet een nek hebben als een giraffe, als je ziet hoe ver hij die uitsteekt in het belang van de intermediaire bedrijfstak. Onder het motto dat de dienstverlening van de adviseur verschraalt als hij die blijft aanpassen aan de hoogte van de provisie, gooide zijn bedrijf met het abonnementensysteem de knuppel in het hoenderhok. Als je echt invulling wil geven aan het uitgangspunt dat je het belang van de klant centraal stelt, dan moet een kwalitatief hoge dienstverlening voorop staan, luidt ongeveer zijn redenering. En dat betekent concreet dat je het tij moet keren door de hoogte van de beloning aan te passen.Multisafe voegde de daad bij het woord en vroeg aan alle bestaande relaties een maandelijkse bijdrage van ? 12,50 voor het beheer van hun portefeuille. Nieuwe klanten krijgen te verstaan dat een abonnement voor het beheer onlosmakelijk is verbonden aan het afsluiten van een simple risk product via haar bemiddeling. Ook bij complexe producten reikt de service niet verder dan tot en met het afsluiten van de verzekering en vindt verdere dienstverlening op basis van het abonnement plaats.

Deze strategie leidde niet alleen tot applaus. Een klant diende een klacht in bij de Ombudsman, DNB heeft duidelijke grenzen afgebakend en als klap op de vuurpijl heeft Multisafe een dagvaarding van de Consumentenbond in ontvangst mogen nemen. In een ‘proefproces’ tussen deze twee partijen gaat nu uitgemaakt worden in hoeverre het intermediair vrij is in het aanpassen van de bedrijfsvoering aan de huidige regels. Want dat is de kernvraag waar het om gaat.

Voorop staat dat dat proces in goede handen is. Mackaaij heeft voor talloze volle zalen bewezen een duidelijke visie te hebben op een toekomst die duurzaam is voor consument en adviseur. Hij heeft zich in de persoon van Sjoerd Meijer verzekerd van één van de best ingevoerde advocaten. Maar dat maakt het niet minder gek dat een volledige bedrijfstak – georganiseerd en ongeorganiseerd – aan de zijlijn gaat staan toekijken hoe twee partijen duelleren met haar financiële toekomst als inzet.

Die zijlijnhouding kan de branche nog slecht bekomen. Door ‘even’ te wachten op de uitspraak zijn we straks, inclusief hoger beroep en mogelijk cassatie (de wetgeving die in het geding is, is nog erg vers) voordat je het weet vijf jaar verder.

Wie denkt dat gedurende die tijd de aarde wordt stilgezet, de politici het intermediair met rust laten en imagobeschadigende campagnes in de koelkast gezet worden, vergist zich. Met andere woorden: hoe belangwekkend het initiatief van Multisafe ook is, mag het voor de organisaties binnen de branche geen alibi zijn om zich in hun eigen loopgraven te blijven verschansen. Het wordt hoog tijd dat ook alle koepels hun nek uitsteken en als het even kan dezelfde kant op. Al zou je het bijna vergeten: hun gezamenlijke belangen zijn vele malen groter dan hun verschillen.