Letselschadebehandelaars moeten meer focussen op het slachtoffer

Premievolume motorrijtuigenmarkt blijft komende jaren stijgen
© Pixabay

De Gedragscode Behandeling Letselschade moet worden uitgebreid met hulpverlening aan de persoon die schade lijdt. Hem of haar moet allereerst worden gevraagd: wat heeft u nodig? Hiervoor pleiten Martin de Haan en Toine Raasveld, initiatiefnemers van Dé Letselschadehulpdienst.

Nu start de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL), beheerd door De Letselschade Raad, met het wijzen van slachtoffers op het recht van inschakeling van een belangenbehartiger. Maar volgens De Haan en Raasveld is belangenbehartiging niet het eerste waar een slachtoffer aan denkt.

“Primair wil een slachtoffer dat zijn privésituatie zo stabiel mogelijk blijft ofwel dat het huishouden doordraait, dat de kinderen naar school kunnen, dat de hond wordt uitgelaten, maar ook dat het vervoer van een eventueel ziekenhuisbezoek is geregeld. Het slachtoffer is er erg bij geholpen als deze zaken hem uit handen worden genomen en direct voor hem worden geregeld. Dit bevordert zijn herstel aanzienlijk.”

Focus op de mens
Op zich zijn De Haan en Raasveld positief over de huidige Gedragscode. “Door de code is er veel verbeterd. Er zijn belangrijke stappen in de goede richting gezet. Het is daarom nu tijd om daar met ‘beginsel 0’ een volgende stap aan toe te voegen. Als de focus vanaf het begin op de mens wordt gericht, dan zal ook het proces verbeteren. Bovendien wordt het werk van letselschadebehandelaar er aanzienlijk leuker op doordat je iets voor mensen kunt betekenen in plaats van dat je voornamelijk met het proces bezig bent. Slachtoffers zelf ervaren het als een grote plus als het over hen gaat.”

Herstelgerichte dienstverlening
De kosten voor de voorgestelde aanpak zouden volgens Dé Letselschadehulpdienst niet anders zijn dan hoe het nu is geregeld. “Het feit dat slachtoffers alleen worden gewezen op het inschakelen van een belangenbehartiger en niet (ook) op herstelgerichte dienstverlening (hulp in natura) zien wij als een gemis in de basis.  Sterker nog, op het moment dat de hulp geregeld is, heeft het slachtoffer een betere focus op herstel en verloopt het proces beter. In het belang van de hele branche en alle betrokkenen is het daarom noodzakelijk dat we gezamenlijk een stap voorwaarts zetten en herstelgerichte dienstverlening direct en actief aan het slachtoffer aanbieden.”

Dé Letselschadehulpdienst, een team van gespecialiseerde letselschadebureaus, behandelt naar eigen zeggen ruim 20% van alle letselschadeslachtoffers in Nederland.

Bron: Dé Letselschadehulpdienst

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES