KTO: Grotere tevredenheid uitbetaling levenpolis

De tevredenheid van klanten over de uitkomst van een verzoek tot uitbetaling bij een levensverzekeringspolis is het afgelopen jaar fors gestegen: van 68 naar 77%.

Dat is de grootste scoreverandering in het jaarlijkse onderzoek naar de tevredenheid van klanten met een levensverzekering. Claimende klanten gaven hun verzekeraar een licht hoger rapportcijfer: een 6,93 tegenover een 6,91 vorig jaar.

Desondanks gaven klanten hun verzekeraar gemiddeld het rapportcijfer 7, een tiende punt lager dan in het voorgaande jaar. Hier kan een lagere score op de toegankelijkheid van de schriftelijke informatie en minder tevredenheid over de snelheid van uitbetalen een rol hebben gespeeld. 60 procent gaf aan dat de informatie uitnodigt tot lezen tegen 64 procent een jaar eerder. De snelheid van uitbetalen werd gewaardeerd door 76 procent tegen 78 procent in 2012.

Positiever was het oordeel over de relevantie, overzichtelijkheid en begrijpelijkheid van de schriftelijke communicatie. Hier lagen de scores boven de 80 procent.

Bij telefonisch contact voelt 77 procent zich gewaardeerd als klant, een verbetering van 1 procentpunt vergeleken met een jaar eerder. In zijn algemeenheid voelde 66 procent van de ondervraagde consumenten zich klantvriendelijk behandeld, tegenover 65 procent een jaar eerder.

In 2013 hebben 21 levensverzekeraars deelgenomen aan het klanttevredenheidsonderzoek particulier leven. In totaal hebben 10.722 klanten de enquête ingevuld. De enquête is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek en maakt onderdeel uit van het programma VerzekeraarsVernieuwen.