Krimpende huizenmarkt: koper kan uit minder dan twee woningen kiezen

© Pixabay

Krapte, schaarste, prijsstijgingen en overbiedingen voeren de boventoon in de woningmarktcijfers over het eerste kwartaal van de Nederlandse Vereniging van Makelaars, die vanochtend verschenen. Halverwege het eerste kwartaal 2021 stonden er 42% minder woningen te koop dan een jaar geleden (circa 17.500). Dit is het laagste niveau sinds de NVM met deze metingen startte, in 1995. Door het lage aanbod zijn er 6,8% minder bestaande koopwoningen verkocht dan in het eerste kwartaal van 2020 en werd de verkoopprijs met bijna 15% opgestuwd.

De transactieprijs van een bestaande woning bedroeg in Q1 2021 gemiddeld 385.000 euro, dat is 14,7% meer dan begin 2020. Zo’n stijging was in 20 jaar tijd niet meer voorgekomen, aldus de NVM. De looptijd, de tijd in dagen dat een woning gemiddeld te koop staat, bedraagt nu 97 dagen. Dat is ruim een maand korter dan in het eerste kwartaal 2020 toen de looptijd 134 dagen was. De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in het eerste kwartaal 2021 uit op een dieptepunt van 1,7. De koper kan dus uit minder dan twee huizen kiezen. Gevolg is dat 60% van de verkochte woningen boven de vraagprijs wordt verkocht en dat de hoogte van de overbiedingen ook blijft stijgen.

Vierkantemeterprijs
De stijging van de vierkantemeterprijs bedraagt ten opzichte van een jaar geleden 12,6%. Voor de gemiddelde verkochte woning moet nu 3.100 euro per vierkante meter betaald worden. De vierkantemeterprijs van vrijstaande woningen steeg met 13,8% het hardst, die van tweekappers met 11,0% het minst hard.

Nieuwbouw
De prijs van een nieuwbouwwoning steeg tot gemiddeld 433.000 euro in het eerste kwartaal 2021, ten opzichte van 400.000 euro vorig jaar deze tijd. Het aantal verkochte nieuwbouwwoningen steeg in het eerste kwartaal van 2021 met bijna 14% naar 9.700. Halverwege het eerste kwartaal 2021 stonden er 11.100 nieuwbouwwoningen te koop, 22% minder dan een jaar eerder.

NVM-voorzitter Onno Hoes noemt deze cijfers ongekend. “De lage rente, het enorme woningtekort en de stabiele sociaal-economische vooruitzichten zorgen voor krapte en jagen de prijzen verder omhoog. Ik zie het meer dan ooit als een nadrukkelijke taak voor het volgende kabinet om de woningnood als prioriteit integraal aan te pakken.” Hoes haalt het rapport ‘Wonen na de verkiezingen’ van Het Planbureau voor de Leefomgeving aan, waarin wordt gepleit voor een regionale aanpak en een sneller vergunningsysteem om woningen te kunnen plaatsen. Tegelijk signaleert het PBL dat een gebrek aan vakmensen de capaciteit van de bouwsector beperkt. Hoes: “Het is wat mij betreft de hoogste tijd om de stormbal te hijsen.”

Regionale verschillen
In vergelijking met het laatste kwartaal van 2020 valt op dat in een groot deel van Noord-Nederland de gemiddelde verkoopprijzen sterk zijn gestegen, soms met meer dan 20%, bijvoorbeeld in de regio’s Opsterland en Zuidwest Drenthe. In de vier grootste steden stegen de prijzen met 14% tot 16% in vergelijking met een jaar eerder, behalve in Amsterdam. Daar is de prijsontwikkeling met +7% de laagste van heel Nederland. Dat komt met name omdat Amsterdam veel appartementen heeft en de woningen al een hoog prijsniveau kennen.

Bron: NVM