(Findinet) Kosteninzicht bij pensioen dominant voor tevredenheid

Duidelijkheid met betrekking tot kosten en opbouw wordt door werkgevers het belangrijkste aspect van een pensioenregeling genoemd.

Mede door gebrek aan inzicht in de kosten van de huidige regeling, geeft bijna 70 % van de ondernemers aan bij afloop van de bestaande pensioenregeling bij meerdere aanbieders offertes te zullen opvragen.

Onderzoeksbureau GfK heeft in opdracht van Legal & General een uitgebreid onderzoek gehouden onder bedrijven met 5 tot 75 werknemers. Respondenten in het onderzoek zijn functionarissen die binnen de onderneming verantwoordelijk zijn voor de pensioenregeling. Van het onderzoek zijn bedrijven met een bedrijfstak- of ondernemingspensioenfonds uitgesloten.

Inzicht in kosten

Aan de respondenten van het onderzoek is gevraagd wat zij het belangrijkste aspect van een pensioensregeling vinden. Duidelijk inzicht in kosten en opbouw pensioen wordt door 36 % van de respondenten als belangrijkste aspect genoemd. Deze uitslag is opvallend zeker gelet op de waardering van andere aspecten. 14 % van de respondenten noemt bijvoorbeeld de hoogte van de premie inleg voor werkgever/werknemer als belangrijkste aspect. Slechts 3 % noemt als belangrijkste aspect de communicatie aan werkgevers/werknemers over de risico’s bij vermogensopbouw.

Bijna 70 % van de ondernemers gaat meerdere offertes opvragen

Is een ondernemer ontevreden over bepaalde aspecten van de door hem afgesloten pensioenverzekering dan is dit een belangrijke reden om na afloop van de contractstermijn van aanbieder te wisselen.

69 % van de respondenten geeft aan dat zij bij het aflopen van hun huidige pensioenverzekering één of meer andere aanbieders gaan vergelijken. 50 % zal zich daarbij oriënteren bij twee andere aanbieders. Slechts 8 % wil meer dan twee andere aanbieders vergelijken. Uit het onderzoek blijkt dat van de respondenten in de afgelopen 10 jaar tweederde van aanbieder is veranderd of voor het eerst een pensioenregeling heeft afgesloten.

Extra opleidingen

“Ik ben ervan overtuigd dat het aspect ‘inzicht in kosten’ in de komende jaren centraal zal komen te staan in alle discussies rondom pensioenen”, aldus drs. Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General. “Met lage rentes en beleggingsopbrengsten en een grens aan de mogelijkheid premies verder te laten stijgen, zullen kosten steeds zwaarder meewegen in het uiteindelijk op te bouwen pensioenkapitaal. Consumenten willen beter weten wat de kosten exact zijn en wat men precies voor deze kosten aan dienstverlening, of rendement terug krijgt. De nieuwe generatie pensioenproducten zal naar mijn verwachting dan ook gebouwd worden rondom de noodzaak de kosten zo beperkt mogelijk te houden. De kosten die overblijven moeten voor consumenten een duidelijke meerwaarde opleveren.

Ik denk dat adviseurs zich in de komende tijd sterk kunnen onderscheiden door extra kennis en vaardigheid op te doen rondom het analyseren van verschillen in kosten en opbouw van pensioenregelingen. Als Legal & General zullen wij in de komende tijd juist op dat deelaspect extra opleidingen gaan aanbieden.”